World Music - Malý průvodce světem world music

Jim Moray - Mesiáš nutící křičet hvězdy ze spaní

„Ten kluk táhne folk nekompromisně za vousy do 21. století,“ prohlásila Maddy Prior, přesto cenu nejlepšího mládežníka Radia BBC Folk Awards v roce 2001 předala do rukou čtyř líbivých skotských sester Giwe Way. V sále v tu ránu zavládlo pozdvižení. „Děsivý justiční omyl,“ jak situaci popsal anglický novinář Colin Irwin, jen taktak nepřerostl v defenestraci porotců. Tolik hořkosti a vášní jejich verdikt vyvolal. Původce nastalé paniky, tehdy devatenáctiletý rocker a vystudovaný klasik Jim Moray, o jehož vítězství nikdo nepochyboval, seděl zabořený do sedačky ve druhé řadě jakoby s tím neměl nic společného. Alespoň se tak pro jistotu tvářil.

 
Tim Van Eyken - Cestovatel v první třídě

Za dobrotu na žebrotu. Požádali ho z londýnských Times o album k recenzi. Co by jim ho nedal, stál o to, aby se o něm lidé dozvěděli. Když pak noviny otevřel, spadla mu čelist. Na fotografii stál chlap v dlouhém černém koženém kabátě s jelenem v podpaží.

 
Donal Lunny - Klenotník z Prosperous

„Nezáleží na tom, co mu předložíte, jestli irskou, balkánskou nebo africkou hudbu, Donal vždycky ví, co s tím,“ tvrdí irský písničkář Andy Irvine, zatímco pro jiné představuje producent a hudebník Donal Lunny ‘šťastného bastarda irské farnosti’.

 
Iarla O’Lionáird - Starým stylem na keltském tygru

Je tak trochu symbolické, že v Irsku, nedávno ještě jedné z nejzaostalejších zemí Evropy, se souběžně s obrovským hospodářským vzestupem - „jako keltský tygr jsme přeskočili dvacáté století a z devatenáctého přímo vstoupili do jednadvacátého“ - mění i tvář tamní tisícileté hudební tradice.

 
The Dubliners : písně pro žíznivé

„Panebože, oni dokonce kopírují i naše chyby“, smál se zakladatel The Dubliners Ronnie Drew při pohledu na desítky následovníků, toužících dotknout se jejich nedostižné pijácké rozevlátosti a důvěryhodnosti, ani na okamžik nescházející z cesty poctivého muzikantského řemesla.

 
Emer Mayock - Hudbu si prostě užívám

Pokud patříte mezi ortodoxní folkaře na jejichž tradici jim nesmí nikdo sahat ani náhodou nebo vyznavače akustického ševelení, raději na koncert Afro Celt Sound System nechoďte, pokud tedy necítíte naléhavou potřebu uzřít na vlastní oči to, co se nich říká, protože vás to moc nepotěší, případně byste se uprostřed té děsivé techno vřavy mohli byste se ocitnout v úzkých.

 
John McSherry: At First Light nejsou žádný keltský Hollywood

Irská tradiční hudba se zbavila stigmatu keltománie 90. let. Místo na baterie kláves a vlezlé melodie, jako například Enya nebo Clannad, sází současná generace hudebníků na vlastní výraz a přestože i ona se nebrání inovacím, její přístup už nemá nic společného s vypočítavou touhou jejich předchůdců zalíbit se na první poslech.

 
Michael McGoldrick - Angličan ve službách Irů

Zahrál i v Praze, takže víte, že má snad sto prstů. Po straně pódia navíc stál požárník, přichystaný zchladit mu nástroje, protože jinak by shořely na troud. Za to co umí s flétnou a píšťalami by ho ve středověku nařknuli z čarodějnictví a skončil víte jak.

 
Afro Celt Sound System - Hudba dávných kočovníků

„Je to velice keltské. Je to velice africké. A je to velmi, velmi dobré. Nenajdete vzrušivější a dokonalejší projekt, který by oslnivěji oznamoval konec století a zvěstoval úsvit nového. Afro Celts Sound System prochází skrze tradice, kultury, věk, geografii a léčí naše předsudky o hudbě.“ Colin Irwin

 
Johnny Kalsi - Na lovu tygrů s Johnny Kalsim

Anglický novinář Jamie Renton tvrdí, že pandžábský buben dhol „dokáže vytvořit ohlušující rámus, ve větším množství pak utrhnout hlavu". Těžko říct, každopádně s ním vesničané kdysi zaháněli tygry a před indickými vojsky s eskadrami bubeníků Angličané utíkali, jako Zikmundova jízda před husitským chorálem. V současnosti nejproslulejším hráčem na dhol je Johnny Kalsi, přezdívaný Mr.Dhol.