Banda - Sympatická past na mladé posluchače folkloru
11.02.2015 | O slovenské scéně world music toho moc nevíme. Tamní skupiny v Čechách koncertují zřídka a média je také nijak zvlášť neregistrují. K naší škodě: především bratislavská Banda si naši zvýšenou pozornost zaslouží. Novým albem hraBanda totiž znovu a velmi nadčasově mění povědomí o slovenské tradiční lidové hudbě uzavřené údajně do převážně folkloristických forem. Více zde >>
Na otázku kdo z tuzemských hudebníků má ambice uspět ve světě odpovědělo první showcase českých skupin Czech Music Crossroads pořádné v rámci letošního festivalu Colours of Ostrava pro zahraniční odborníky. Tajný tip tu ale byl předem: šestičlenná brněnská skupina Bezobratři. A výsledek? Pozvání hned na několik evropských festivalů.
Okamžik, na který se dlouho čekalo. Zpívající houslistka Jitka Šuranská vydala své první album Nězachoď slunéčko. V kontextu moravské lidové hudby naprosto nevšední sbírku méně známých písní natočila se slovenským Triem Pacora a mnoha hosty.
Zůstali jen samí chlapi, cestu za horizont běžnosti jim nakonec ale stejně ukázala žena: producentka Ida Kelarová. S manželem Dezideriusem Duždou pomohla valašskomeziříčské kapele v sobě objevit nebývalý potenciál: především sborový zpěv. A pokud měli Docuku v úmyslu nazvat své třetí album Ide o duši, lze z toho odečíst vděk za další cennou radu.
Po roce 1989 z moravské lidové hudby spadly ideologické okovy. Znovu se mohla začít hrát bez cenzorského omezení, vrátily se do ní náboženská tématika a přirozená svobodomyslnost spjatá s přírodou a nelehkým životem na malých vesnicích.
Brněnská skupina Bezobratři si laťku na svém druhém albu Bezobav nasadila výš než jiní: v tradičních baladách i vlastních ohlasových skladbách hledá syrovou nervnost bez elektrických kytar a potřeby tančit na podiu verbuňk. Vzepřela se přemíře běžnosti a hrátkám na lidovost trhajících neupřímností srdce i uši. Zní obyčejně jako když se oře s koňmi pole a čerstvě jako málokdo v poslední době. Bezobratři začali psát novou kapitolu moravské lidové hudby.
Folkové prázdniny letos zahájily a zakončily koncerty tradičního hosta, cimbálové muziky Hradišťan vedené primášem Jiřím Pavlicou. Při té příležitosti vznikl následující rozhovor.
K nejatraktivnějším žánrům, které přinesla globalizace patří nejrůznější fúze taneční elektroniky s tradiční hudbou. Své želízko na této ostře sledované mezinárodní scéně má také Česká republika díky skupině Al-Yaman.
U legendárního Jožky Kubíka se vyučil, legendou se stal. Primáš Martin Hrbáč z Hrubé Vrbky představuje symbol Horňácké lidové hudby; chodící zpěvník zapomenutých sedláckých písniček, které, podobně jako kdysi Maestro Kubík „vyposlechne, ale přehraje po svém“ až z nich život nenapadený civilizační záludností jiskří přímo rozdávačně.
Dámský kvartet BraAgas vydal na sklonku uplynulého roku album s evropskými parametry. Aspiranta na výroční ceny. Domácí pojetí středověké tradiční hudby se tak do budoucna bude dělit na dvě období: před a po Tapas.