World Music - Malý průvodce světem world music

Předchozí Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8Další

Tal National - Punkový afrofunk pro další generace

Tal National - Punkový afrofunk pro další generace

20.01.2019 | Trochu zoufalé přirovnání: tančit na Tal National je jako řezat na cirkulárce sukovaté trámy; v obou případech se totiž vyžaduje značná dávka odvahy. Více zde >>

 
Konžská rumba ve stínu Jamese Browna a Muhammada Aliho

Dvojalbum Zaire 74 uvádí po třiačtyřiceti letech věci na pravou míru: třídenní festival konaný v témže roce v Kinshase a přezdívaný Černý Woodstock nehostil, jak se dosud svět domníval, pouze Jamese Browna, Billa Witherse nebo B.B. Kinga. Představil se tu za mimořádné situace především výkvět konžské hudby. Zpěvák Tabu Ley Rochereau nebo kytarista Franco Luambo kapelou s TPOK Jazz se přitom nacházeli na absolutním vrcholu kariéry.

 
Bargou 08 - Léčivý tranz s Moogem

Evropská unie podporuje rituální vyhánění zlých duchů a čaroděje otravujícího malé děti. Lákavý titulek pro bulvár, kdy raději pomlčme o spojitosti s islámem, tranzovní hudbou a obětováním zvířat.

 
Vieux Kanté & Abou Diarra - Mistr a žák

Malijské hráče na harfu kamalengoni spojil osud do vztahu mistra a žáka. Letošek si pak budeme pamatovat jako rok, kdy se svět poprvé dozvěděl o revolučním umění slepého samouka Vieuxe Kantého současně s potvrzením rostoucí velikosti jeho studenta Abou Diarra. Zatímco už nežijící Kanté debutuje albem Young Man's Harp, kolekcí skladeb o kterých se předpokládalo že jsou navždy ztracené, Diarra triumfuje s Koya, parádním mixem malijské tradice, blues, funky a elektroniky.

 
Speed Caravan - Modrá poušť po níž kráčí Bůh s hardrockovou loutnou

Karavana neposkytující záruku snadného překonání Velké modré pouště. Setrvale naspeedovaný Mehdi Haddab z alžírské Kabyle, zaseklý v obdivu k rockovým 70.létům, kdy nebyl čas chodit spát a mozek třeštil svobodou, žene karavanu elektrifikovanou loutnou oud v nepatřičných rytmech: severoafrické chaabi, hard rock, elektronika, funky a disco.

 
Imarhan & Kel Assouf - Děti Tinariwen

Psát o tuarežských kytarových kapelách byla občas řehole: čím víc jich vznikalo, čert aby je od sebe odlišil. Dvě nové nám to usnadňují. Imarhan totiž nepocházejí z Mali, ale z alžírského Tamanrassetu, symbolicky z toho samého místa, kde se kdysi dali dohromady Tinariwen. Kel Assouf už je docela jiná kategorie: založil je v Belgii usazený kytarista Anana Harouna z Nigeru, jediný Tuareg v kapele.

 
Zomba Prison Project - Jak vězni z Malawi málem získali Grammy

Nikde není psáno, že by se ceremoniálu předávání Grammy nemohli zúčastnit vrahové, zloději a usvědčené čarodějnice, zato je naprosto jisté, že pokud by v únoru cenu za album I Have No Everything Here v kategorii world music získali hudebníci z Malawi, do Los Angeles by nedorazili. Toho času totiž, většina na doživotí, pobývá v nejtěžším malawijském žaláři.

 
Tiken Jah Fakoly - Reggae: most mezi Afrikou a Jamajkou

Zpěvák z Pobřeží slonoviny vzdává na novém albu Racines (Roots) hold klasikům jamajskému reggae a Bobu Marleymu. Překvapuje.....nikoho by to nemělo překvapit. Až tolik zůstává kult jamajského rastafariána na černém kontinentu silný a reggae nejpopulárnějším hudebním jazykem.

 
Kandia Kouyaté - Paní Nebezpečná

Nové album Renascence legendární malijské zpěvačky budí obdiv, přináší nezměrnou radost z jejího návratu a zároveň jistou přitažlivost nadpřirozených kouzel.

 
Sahel Sounds: dílo gerilového etnomuzikologa

Jak Princemu a Purple Rain v Sahelu chyběla barva. Mobilní telefony jako nahrávací studia, uložiště a obchody v jednom. Pouliční elektro party Balani show pod dohledem rodičů. Americký producent Christopher Kirkley na svém labelu Sahel Sounds zachycuje a zprostředkovává aktuální západoafrické DIY hudební dění vzdálené všemu, co jsme dosud z Mali nebo Sahelu slyšeli.

 
Předchozí Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8Další