Trio Joubran - Hudba ze Zazděného hotelu
20.05.2019 | Může být palestinská hudba apolitická? Než si odpovíte, měli byste prý zkusit život na území Západního břehu Jordánu nebo v tamních uprchlických táborech. A denně procházet izraelskými checkpointy.
Může být palestinská hudba apolitická? Než si odpovíte, měli byste prý zkusit život na území Západního břehu Jordánu nebo v tamních uprchlických táborech. A denně procházet izraelskými checkpointy. Už Bob Marley zpíval o tom, že hudba může být daleko silnější zbraní, než politika a také druhý ročník festivalu Palestine Music Expo, pořádaného v Ramalláhu, projekt Creative Retreat Palestine nebo nové album Tria Joubran, zasadily současnou palestinskou hudbu do formy nenásilného kulturního odporu.
Izraelsko-palestinský konflikt, jeden z nejtíživějších, jaké lidstvo trápí, nemá v blízké budoucnosti zřejmě řešení. Pohnutky, ponížení, bezpráví a argumenty obou stran ještě dokážeme pochopit, neústupnost ani jedné, co chvíli eskalovanou násilím, už nikoliv. Když v roce 2002 začal Izrael podél hranice mezi židovským územím a palestinským Západním břehem Jordánu stavět bezpečnostní zeď, vysvětloval to ochranou před palestinským terorismem. Toho sice opravdu ubylo, zeď, z pohledu mezinárodního práva nelegální, se však postupně stala symbolem utrpení Palestinců na okupovaných územích, kdy se stále častěji mluví o druhu apartheidu.
Separační betonová zeď, přirovnávaná k Berlínské, má spolu s ponižujícími checkpointy obrovský dopad na pohyb a psychiku Palestinců, stěží proto uvěřit, že se proměnila v pouliční uměleckou galerii se stovkami graffiti: do turistických průvodců se dostala hlavně s legendárními protestně-mírovými díly britského streetartisty a dlouholetého kritika okupace Banksyho: snad každý přece zná dívku šacující izraelského vojáka, holubici míru s neprůstřelnou vestou, mladíka házející květinou nebo polštářovou bitvu.
Banksyho neviditelná, za to silná přítomnost na Západním břehu Jordánu, dostala předloni konkrétnější podobu. V Betlému otevřel "hotel s nejhorším výhledem na světě": z oken The Walled Off (Zazděný hotel) totiž koukáte na osmimetrovou betonovou zeď s ostnatým drátem, bezpečnostními kamerami a strážní věží.
Bývalou keramickou dílnu přebudoval s kolegy v doslova umělecké dílo v anglickém koloniálním stylu, zahrnující jeho obrazy, graffiti a nevšední sochy. Hotel, kde vás přivítá postava šimpanze v uniformě portýra, Banksy považuje za "třípatrový lék na fanatismus s omezeným parkováním" a předpokládá, že povzbudí turismus, upozorní na stávající problémy a k návštěvě vyzývá také Izraelce.
Britská umělecká dvojice Block9 (Gideon Berger a Stephen Gallagher) s Banksym spolupracovala už na projektu Dismaland - "rodinném zábavním parku nevhodném pro děti" a v The Walled Off se ujala návrhu pro dvě z devíti ložnic.
Letos do hotelu na čtyři dny pozvala mezinárodní hudební společnost. Americká dýdžejka a producentka The Black Madonna, irská zpěvačka Roisin Murphy, britský producent FRED, palestinský houslista Akram Abdulfattah a Amir Joubran z palestinského Tria Joubran společně navštívili Betlém, uprchlický tábor Dheisheh, Staré město v Jeruzalému a večer se k nim přes Scype připojili Brian Eno s libanonskou skupinou Mashrou Leila. Po návratu domů, inspirováni situací v Palestině, své dojmy ve studiích zhudebnili a tak vznikl albový projev solidarity Creative Retreat Palestine .
Ačkoliv je album převážně instrumentální, z každé noty cítíme, jak těžce bratři prožívají události ve své zemi. Ve skladbě Carry The Earth se s nimi spojil Roger Waters, bývalý člen skupiny Pink Floyd. Věnovali ji čtyřem sourozencům zabitým v pásmu Gaza během nekončícího izraelsko-palestinského konfliktu.
Jiří Moravčík
Foto:Archiv