Dom La Nena - Jak maličká Dom vyrostla ve velkou písničkářku
12.08.2015 | U brazilské zpěvačky, skladatelky a hráčky na cello nemá smysl vstupovat do debaty o vlasti a pokud se její hudbu pokusíte definovat čistě brazilským způsobem, uděláte ji tím prý medvědí službu.
Ačkoliv pochází z brazilského přístavního města Porto Alegre, odmalička žije po celém světě a patří ke generaci vycházející z mnoha kulturních zdrojů, šikovně pospojovaných do osobní hudební definice stojící na rozmanitosti.
Uchopit její křehké a vzdušné písničky zpívané ztišeným hlasem není snadné a bezradně vyznívají i mediální zkratky: mladý Brian Wilson, Joanna Newsom bossa novy nebo stín Lhasy de La Sela.
Ve skutečnosti písně Dom La Nena zpívané španělsky, portugalsky a občas francouzsky, tvoří hudební vesmír, v němž pátrat představuje ztrátu času na úkor poslechu.
Neukotvenost a mnohojazyčnost je pro Dom výhodou: "Cítím se volná, i když pořád spojená s Brazílií. Nevybírám si dopředu jazyk, kterým budu zpívat a melodie ke mě často přicházejí se španělskými nebo portugalskými slovy."
Šestadvacetileté Dominique Pinto od dětských let nechyběla odvaha ani cílevědomost: na čtvrté narozeniny chtěla pozvat oblíbeného Vivaldiho, což samozřejmě dost dobře nešlo, ale když se v jedenácti s rodiči přestěhovala do Paříže a zaklepala u dveří slavné klavíristky France Clidat, ta už ji do kursů zpěvu a hudební nauky vzala. Dva roky na to, po návratu do Porto Alegre, propadla zvuku cella, takže bez přemýšlení zatelefonovala do Spojených států a než se překvapená mistrovská hráčka Christine Walewska nadála, měla novou studentku. Pravda, od Dominique to vyžadovalo přestěhovat se za ní do Buenos Aires, kde se ve třinácti stala nejmladší studentkou konzervatoře. Od té doby má nové jméno Dom La Nena (maličká Dom).
Výzvám dokázala hravě čelit i když se s manželem - režisérem a tvůrcem jejích videoklipů Jeremiahem - přestěhovala do Paříže: nestačila se ani rozkoukat, a už na cello doprovázela Jane Birkin, Juanu Molina, při recitacích herečku Jeanne Moreau a debutové album Ela ji v roce 2013 pomáhal ve svém studiu natáčet britský písničkář Piers Faccini.
To, že pak se zpěvačkou Rosemary Standley (z britsko-francouzské skupiny Moriarty) natočila album Birds on A Wire, naplněné převzatými skladbami od Leonarda Cohena, Toma Waitse, Henry Purcella nebo Caetano Veloso, zapadá do kosmopolitní hudební mozaiky maličké Dom stejně tak přesvědčivě, jako její setkání s portugalským akordeonovým kvartetem Danças Ocultas. Jejich společné koncerty letos vyvrcholily natočením epíčka Arco.
Dom La Nena mezitím stačila nahrát také vlastní, recenzenty chválenou desku Soyo, v produkci Marcela Camelo, z brazilské rockové skupiny Los Hermanos.
Foto: Yvett Stránská
(2015)
Jiří Moravčík