Cloud Cult - Vzešli jsme z lásky, ne z chaosu
17.11.2014 | Americká indie folková skupina pro kterou vztah k přírodě není prázdným heslem, ale náplní života.
Počtem členů a nástrojů, melodickými, až art rockově kontrastními skladbami, na dřeň upřímným, emotivním nasazením a paletou hudebních stylů vám mohou připomenout Arcade Fair, Crosby, Stills, Nash & Young nebo Mumford & Sons, berte to ale jako nástřel, protože ve skutečnosti jsou Cloud Cult věrohodně sami sebou. Nevšední velkokapelové novátorství se u nich snoubí s obyčejným písničkářstvím a křesťanstvím zatěžkaná filosofie a osobní zraňující témata s prostým přesvědčením o síle lidské komunity a potřebou žít v harmonii s přírodou i mezi sebou navzájem.
"Říká se, že jsme vznikli z chaosu, ne, já myslím, že z lásky. Naše hudba byla vždy o hledání Boha a pochopení velkého tajemství. Mám pocit, že hudba představuje posvátný jazyk, který, pokud ho správně použijete, vám umožní proniknout na druhou stranu," tvrdí leader skupiny, kytarista a skoro výhradní skladatel Craig Minowa zpívající naléhavě naříkavým hlasem skladby s rezonujícími motivy lásky a osobní tragédie.
Craig o ní otevřeně a citově nevyděračsky mluví, protože je součástí příběhu a zrodu skupiny. Nikdy neměl v úmyslu ji založit: jeho sólové studiové album The Shade Project, ale v roce 1995 skončilo na vrcholu vysokoškolské hitparády a on tlaku přátel a fanoušků na živá vystoupení neodolal, takže s albem Who Killed Puck? začíná v roce 2000 existence Cloud Cult, nazvaných podle proroctví indiánského kmene Hopi.
V tu ránu přišly nabídky velkých vydavatelství, cesta na výsluní se otevřela, ale Craig se rozhodl pro nezávislost: s manželkou výtvarnicí Connie Minowa založil neziskovou ekologickou organizaci Earthology, do níž patří vydavatelství. Ve Wisconsinu z použitého materiálu postavili geotermálně vytápěný dům, energii získávají ze solárních panelů, pěstují biopotraviny, jejich dodávka jezdí na biopaliva a za každých tisíc prodaných alb vysázejí deset stromů. V roce 2002 ale manželům nečekaně ve spánku zemřel dvouletý syn Kaidin: Craig ze sebe prý tehdy na způsob vypořádání se žalem doslova vychrlil přes stovku skladeb, základ repertoáru na dlouhou dobu dopředu. Na způsobu života to ovšem manželům neubralo, rodinná tragédie - i přes pozdější narození dvou dětí - se nicméně navždy vnořila do Craigova skladatelství a filosofického vnímání života a tušení, že velké pravdy jsou jednoduché, bez ohledu na jejich složitost. Cloud Cult na svět nahlížejí s pozdviženým obočím, věřit v jeho zákonitosti ale nepřestávají.
"Stále hledám odpověď na otázku kdo jsme, proč jsme tady,odkud jsme přišli a kam jdeme," tvrdí Craig.
Skupina s houslemi, violoncellem, klávesami, bicími, trumpetou a kytarami, tedy se silným a zároveň variabilním zvukem, se brzy rozrostla na osm členů a pozornost na sebe během koncertů poutá i nehudebním způsobem: Connie s dalším výtvarníkem Scottem Westem na vlnách hudebních nálad vytvářených Cloud Cult malují v přítomném okamžiku obrazy, které se na konci vydražují a výdělek z velké části putuje na dobročinné účely.
Za devět alb se Cloud Cult dostalo odezvy patřící hvězdným kapelám, to že se o nich příliš neví a nevyprodávají stadiony je vědomým rozhodnutím kapely nezadat si s gramoprůmyslem: zůstávají raději na pozicích nezávislé kapely, která si alba vydává sama a do světa je vypouští ve stoprocentně recyklovaných obalech.
Loni jedna matka Cloud Cult požádala, aby zahráli na zádušní mši pro její tři zavražděné dcery.
"Bylo to velmi emocionální, jen my a naše akustické nástroje. Obejít se bez elektroniky bylo zároveň neuvěřitelně osvobozující," vysvětlil Craig rozhodnutí skupiny natočit později první živé, výhradně akustické album Unplug. Kompilace starších a méně známých skladeb v produkci Jeffa D.Johnsona a zvukově dotažená Jeffem Litonem (Bon Iver, Arcade Fair) vyšla letos na jaře.
Album podle Craiga destiluje podstatu hudební eklektičnosti skupiny a jeho osobní názor, že hudba představuje jeden z nejsilnějších léků.
Foto: archiv
Jiří Moravčík