World Music - Malý průvodce světem world music

Kobo Town - Calypso lepší než CNN

23.11.2013 | Existuje reálná možnost, že bychom znovu propadli calypso? A v 60. letech dobře rozehraná partie nabrala na atraktivnosti jako když ji vedl Harry Belafonte? Všechno je možné: vždyť o hudbě Garifunů z jihoamerického ministátu Belize neměl také nikdo ani zdání, než přišel producent Ivan Duran a vysoce napravděpodobný celosvětový zájem o garifunskou pacandu proměnil ve skutečnost.


Nejcennější na Duranově přístupu je, že dopředu nekalkuluje s úspěchem, ale s přesvědčením: copak je vůbec možné, aby ta hudba lidi netrkla? Zní to možná banálně, nicméně Duranovi to zatím vychází. Teď si například plácl s Drew Gonsalvesem, pomohl mu natočit báječné album Jumbie in the Jukebox (Cumbancha) a calypso z Trinidadu se tím rozhodně přesouvá ze složky ztracených případů do těch živých.

Zvol si příhodné jméno - dejme tomu Černý Stalin - a řekni to písní. Podej si v ní co možná nejkousavěji a nejvtipněji vrchnost a staneš se Monarchou Calypso. Chytlavá melodie, taneční rytmus? Bez toho se neobejdeš, calypso coby barometr veřejného mínění ale jinak stojí a padá s texty: improvizovanými jako u slam poetry nebo dopředu napsanými, vždy ale humornými, výsměšnými, nekorektně narážejícími, satirickými, dvojsmyslnými a samosebou, drbajícími.  O nejbližším okolí nebo když na to přijde, o Bílém domě: vhodnost paralely mezi presidentem Clintonem a čištěním zubů si každý zhodnoť sám.

"Pro mě je calypsonian zpívajícím novinářem komentujícím denní události s přístupem na půl cesty mezi dvorním šaškem a griotem," vysvětlil svou "práci" Gonsalves jinak občan Kanady. Domov odsud ale nedohání: narodil se na Trinidadu, po rozvodu rodičů se ve třinácti s matkou odstěhoval  do Ottawy, ale na ostrov se pravidelně vrací. Za otcem a calypso, kterému mezitím při hledání vlastní identity propadl.

V mládí sice koukal přes ulici do talíře Lordu Kitchenerovi, pro tvrdého rockera ale jeden z nejslavnějších calypsonianů všech dob představoval tehdy jen dalšího ze sousedů. Dnes si Drew po té čtvrti hlavního města Port of Spain říká Kobo Town, snaží se jít v Kitchenerových stopách a dokonce se mu prý podařilo přitáhnout na svou stranu jinak zlé a neoblíbené duchy - jumbies.

James Bond  a rum s coca-colou

Trinidad leží jedenáct kilometrů od břehů Venezuely a s Tobago tvoří jeden stát. Kryštof Kolumbus byl prvním Evropanem, který v roce 1498 na karibský ostrov vstoupil. Nazval ho po Nejsvětější trojici La Isla de la Trinidad, zabral pro španělskou královnu a co to šlo, nejrychleji odsud odplul; zlatem tu podle něho Stvořitel totiž dost šetřil. Země kolibříků, jak ostrovu říkali místní indiáni, Španělům stejně nedal spát a při jedné z dalších výprav za hledáním El Dorada se tu v roce 1592 usadili. Tím to pro španělskou korunu skončilo, nechala ho ladem jako pole a protože o jeho zúrodnění nejevili španělští podaní nijak velký zájem, otevřela Trinidad přistěhovalcům. Po Francouzské revoluci a v průběhu revolučního dění v Karibiku se tu začali usazovat hlavně Francouzi, francouzsky mluvící kreolové a svobodní afričtí otroci z okolních ostrovů. Musíte uznat, na španělskou kolonii kde najednou skoro všichni mluví francouzsky divný stav: ukončený v roce 1797 převzetím Trinidadu Brity, už majiteli sousedního Tobago. Vybudovali tu rozsáhlé třtinové plantáže na kterých pracovaly tisíce dovezených západoafrických otroků (původní obyvatele Trinidadu - Arawaky a Kariby - stačili Španělé vyvraždit). Když Velká Británie zrušila v roce 1833 otroctví, nastal s pracovní sílou opět problém. Afričany - už ale za mzdu - proto nahradili obyvatelé jiné britské kolonie: Indie.

Historický úvod není od věci: vysvětluje jak se do řečiště calypso dostalo tolik rozmanitých příměsí a do jeho pozdějších moderních inovací - soca a chutney - indické nástroje a melodie. A proč se mu také na Trinidadu říká kaiso.

Kobo TownPracovní písně otroků fungovaly jako spiklenecký dorozumívací prostředek. Hlavní předzpěvák chantwell nahodil v nesrozumitelné řeči téma a sbor ho po něm unisono zopakoval. Znělo to příjemně, všichni působili dojmem, že jim při rytmickém zpěvu dřina odsejpá, takže majitelé plantáží zůstávali v klidu. Pokud by jen tušili, že za výkřiky kaiso kaiso (v řeči západoafrických Hausů skvělé nebo jsi dobrý) se neskrývá obdiv k vokálním schopnostem, nýbrž ocenění odvahy je zesměšnit, asi by je úsměv přešel. Umění chantwellů s břitkým humorem reagovat na dění na farmách a přenášet přitom zprávy mezi otroky, kterým bylo jinak mezi sebou zakázáno komunikovat, se přeneslo také na dožínkové slavnosti canboulay. Zatímco Francouzi organizovali masopustní karnevaly, otrokům umožnili pořádat vlastní oslavy omezené ale pouze na zpěv a tanec, při nichž chantwellové rovněž vynikali. Po zrušení otroctví, kdy se obě akce přirozeně promísily v dodnes nesmírně populární karneval (kulturní symbol Trinidadu), ve speciálních stanech na předměstí Port of Spain pak nacvičovali do průvodu se sbory písně vycházející z principu plantážového posmívání. Francouzská kreolština brzy ustoupila angličtině, z chantwellů se stali calypsoniani a když prodavač jízdenek Walter Douglas v roce 1921 nahradil karnevalový doprovod kapelou (flétny, kytary, akordeon, housle) a stan proměnil v regulérní koncertní místo s vybíráním vstupného, završil tím vývojový proces calypso. Postupně absorbovalo západoafrické rytmy a melodie, evropské a karibské vlivy, waltzu podobný venezuelský styl pasillo, od 30.letech americký jazz a nákonec reggae.

První národní soutěž o Krále calypso proběhla v roce 1939 a titulem Monarcha Calypso se zpěváci honosí od roku 1978.

Ačkoliv první nahrávky vznikly na začátku minulého století, zlaté časy stylu přišly až 40. letech a lokální calypso se tak stalo dávno před reggae nejúspěšnějším karibským stylem s celosvětovým dosahem. Píseň Roaring Liona Rum and Coca-Cola si v podání Andrews Sisters zpívala polovina Spojených států, Banana Boat Song je sice vlastně jamajské mento, ale prodalo se ho přes milion kusů a dodnes představuje v podání Harry Belafonteho mezinárodně nejúspěšnější calypso píseň.

V popularitě ji sahá na paty Jean & Dinah, prostořeká skladba o prostitukách od Mighty Sparrowa. Toho, společně s Lordem Kitchenerem a Lordem Beginnerem, kteří v 50. letech žili a vystupovali v Londýně, nevynechá žádná encyklopedie calypso, zahrnující samozřejmě desítky dalších jmen zpěváků z Trinidadu, odkud pochází i z festivalu Respect známý Anthony Joseph, považující calypso za důležitý zdroj své literární i hudební tvorby. Za zmínku stojí zařazení calypso do soundtracku k první, na Jamajce se odehrávající bondovce  Dr. No (1962): skladba Kingston Calypso od Byrona Lee a jeho skvělé kapely Dragonaires se hraje dodnes.

V 70.letech zájem o calypso prudce opadl s nástupem stylu soca: na rozdíl od "denního tisku chudiny" především tanečního šílenství. Bez spletité historie se soca zrodilo z jediného prostého důvodu: calypso bylo ve spojitosti s karnevaly až příliš často vnímáno jako sezónní hudba. V mezidobí - po vyhlášení Monarchy a přípravě na další soutěž - k sobě pozornost posluchačů nijak zvlášť nepoutalo a hity už také po smrti velikánů neměl kdo skládat. A do téhle nálady se přesně trefil Lord Shorty se solka: čti jako soul calypso. Nemělo to ale nic společného s americkým soulem, pouze s duší calypso, která by neměla zemřít a tak bylo nutné ji roztančit. Shorty si vypůjčil zpěvné calypso melodie, přidal karibské rytmy a indické nástroje a výsledkem klasickému calypso zasadil opravdu

pořádný knokaut, z něhož se už nevzpamatovalo.

Příčiny ztráty ústřední role calypso v hudbě Trinidadu odkrývá také Gonzalves: popularita soca i modernějších variant napojených na reggae, zdůrazněná zájmem rádií a odporem mladé generace visící na zahraniční popmusic k čemukoliv starému. A hlavně úpadek umění a schopnosti calypsonianů. celoročně komentovat společenské dění s takovým švihem a potěšením z dvojsmyslných slovních hříček, jak to dokázali jejich charismatičtí předchůdci. Pravda, uznává Gonzalves, nekonkurovaly jim sociální sítě a internet.

V úvodní skladbě Kaiso Newcast o tom nostalgicky zpívá: "Kdybych měl na výběr, chtěl bych žít v době, kdy calypso přinášelo zprávy. Žádní reportéři a moderátoři. Žádné záznamy, bloky, pera, fotografové stiskající spoušť a červený inkoust, vyškrtávající pravdu. Vzhledem k tomu, že kaiso nic nepředstírá, neodděluje fakta od argumentu a přiznává, že jeho zdrojem jsou drby a zvěsti, překonává Fox News nebo CNN."

Namísto psychiatra dovolená na Guantanamo

"Dříve byla zpráva na prvním místě a hudba jen oslem, na kterém se vezla. Chtěl bych to změnit," uvedl Gonzalves. Osobitým moderním revivalem zdůrazňuje primární funkci calypsa coby "zpravodajského média", okolo old-time calypso a stínu jeho zašlé slávy ale nekrouží: v houpavých melodiích ho inovuje dancehall reggae, ska, trinidadským soca, hip hopem a jamajským dubem. Ambice zatraktivnit calypso - především přes taneční vyznění - se přitom drží Duranova zacházení  se zvukem. Ten by neměl vzbuzovat dojem muzea, tím dnešního posluchače jen odradíte, přesným nadávkováním archaismu do indie rockového kontextu lze přece docílit zájmu dnešní generace daleko efektivněji.

Autor těchto řádku se upřímně doznává, že se s Kobo Town na kodaňském veletrhu Womex v roce 2010 minul. Zpětný pohled do poznámek to neomlouvá, spíš naznačuje: příjemné, ale tak nějak normální, napsal jsem si. Nic na tom nezměnil ani poslech debutu Independence (2007) a přikládám to - přes uznání kterého se albu dostalo -  na vrub trinidadského producenta Lyndona Livingstoneho. Možné vysvětlení: chyběl mu cit a odhad Ivana Durana zaujmout lidi co nikdy předtím calypso neposlouchali s přidanou hodnotou "vstřícnosti".

Jumbie In The JukeboxDruhé album Jumbie In The Jukebox se natáčelo  v Kanadě, na Trinidadu, ze všeho nejvíc ale Drewovi učarovalo Duranovo studio v Belize po strop naplněné kytarami a zesilovači co toho už hodně pamatují, včetně raritní japonské kytary Maya ze 70. let. Komu v uších zvoní tady vzniklá garifunská alba Andy Palacia nebo Aurelia Martineze, přijme okamžitě i Kobo Town. Moderně znějící kombinaci "zaprášených nástrojů" s trombonem, klávesami, akordeonem a basklarinetem lze pak podlehnout bez pocitu, že vás někdo vrací do minulého století. Klíčová je pro album také absence klasických bicích, namísto nich Duran použil celou řadu tradičních perkusí, conga, cajon a zvonky.

Vystudovaný kytarista Drew není zpěvákem velkého ražení, to je ale nejmenší z jeho starostí, navíc se k němu přidávají sboristé i muzikanti z vynikající kapely. Nejčastěji se doprovází se na čtyřstrunnou basovou kytaru cuatro, s níž prý složil všechny skladby.

Na pečlivě vypraveném bookletu Gonzalves připomíná dávný vliv calypso na společnost i strach politiků, aby se v písních "nedostali do řeči". Vláda proto v minulosti na z jejího pohledu nevhodná témata uvalila zákaz, kontrolovaný policií. V rozhovoru pro tisk přiblížil i další aspekt: calypso i přes svou nekorektnost nikdy nesklouzlo do krutosti, zloby a existencionální beznaděje, z každé nepříjemné i tragické  pravdy dokázalo humorně vyklouznout.

Gonzalves jakbysmet, skladby reflektují nezaměstnanost, ekonomickou emigraci, ztrátu jistot, přesto z toho neční depka. Nebo jen občas: Postcard Poverty míří na bohaté turisty přijíždějící na Trinidad fotit chudobu ve slumech, Gonzalves to ale chápe jako obecnou podlost.

Smysl dává i calypso komentář o zmatkovitém, často neopodstatněném strachu, který nemálo lidem nahnalo období po 11. září. Gonzalves mohl na zvlášť pro Američany citlivém tématu shořet, přesto vyprávění Joe the Paranoiac vymaloval v odlehčených barvách: Joe, přesvědčený že ho sledují, odmítá vycházet z bytu, kde ze strachu před útokem teroristů spřádá paranoické teorie. Z bomby se nakonec vyklube nářadí, z antraxu plesnivý sýr, z výcvikového tábora zabijáků nedělní škola. Gonzalves Joeovi nabízí proto léčivou radu: dovolená na Guantanamo.

"Musí přijít nový a silný calypsonian připravený v každém ročním období jít do boje s radostmi, triumfy a skandály naší doby," nabízí Gonzalves řešení k překonání calypso krize. A vy se těžko bráníte myšlence, jestli by to čirou náhodou nemohl být on sám. Poslech alba Jumbie In The Jukebox takový dojem jen zesiluje. A okamžité vystřelení na samý vrchol evropského žebříčku world music to tlustou čarou podtrhuje.

(2013)

Foto: archiv

Jiří Moravčík

WWW odkaz

Zpět