World Music - Malý průvodce světem world music

Chavela Vargas - Paní 45 000 litrů tequily

20.06.2012 | Pro strhující život přirovnávají bohémskou mexickou zpěvačku Chavelu Vargas k Judy Garland, Billie Holiday, Edith Piaf nebo Janis Joplin. Na rozdíl od nich, i když horko těžko, ale kontroverzní lesbička a těžká alkoholička i ty nejstrmější pády přežila.


Vloni vydala sbírku Por mi Culpa! a zazpívala si rovněž na albu San Patricio, společném projektu irské skupiny The Chieftains a Ry Coodera. Plačtivě chraplavým stařeckým hlasem se v obou případech Chavela Vargas hlásí o titul jedné z nejemotivnějších žijících zpěvaček současnosti. K velké škodě u nás prakticky neznámé, ačkoliv někdo by si možná mohl vzpomenout na její strhující zpěv ve filmu Frida.

Chavela VargasI přes požehnaných dvaadevadesát let chodí Chavela Vargas po svém domě ozbrojená revolverem, akorát s ním už nestřílí po lidech, ale po dotěrných zvířatech. Doléhají na ní nemoci,  humor ovšem neztrácí: “Nejraději bych zemřela v úterý, protože to je takový normální nudný den a nerada bych někomu zkazila víkend.“

Dokonce má už i „werichovský“ epitaf na náhrobek: zde leží ten, kdo v životě byl čím byl.

Než zpěvačku našla v roce 1990 popíjet ve svém čerstvě otevřeném kabaretu El Habito určeném pro nezávislou a homosexuální kulturu mexická herečka, režisérka a lesbická aktivistka  Jesusa Rodríguez, strávila Vargas v bídě a alkoholickém rauši dlouhá léta na ulici a v zaplivaných barech. Totálně zapomenutá a odvrhnutá. Bývalá mexická, ale i světová umělecká ikona se k odchodu ze scény rozhodla sama a před jistou smrtí ji prý zachránila chudá rodina, zpočátku vůbec netušící o koho se jedná.

V pátek jsem dostala nový automobil a do pondělí ho propila. Nedokázala jsem zůstat střízlivá, zmeškala spoustu dojednaných koncertů a propila celý svůj majetek. Žila jsem v pekle,“ napsala Chavela Vargas ve své biografické knize And if you want to know about my past (2002). Odtud pochází také jedna z jejích přezdívek: Paní 45 000 litrů tequily, což je prý hrubý odhad zpěvaččina bratra.

Na její triumfální návrat na scénu v El Habito se přišel podívat také španělský režisér Pedro Almodóvar; údajně na radu Wernera Herzoga, v jehož filmu Výkřik z kamene si zahrála starou patagonskou indiánku. Almodóvar požádal Chavelu Vargas o písně do trojice filmů Vysoké podpatky, Kika a Květ mého tajemství a přemluvil k návratu do studia. Dojednal ji také úspěšné evropské turné, včetně vystoupení v pařížské Olympii a společně s herečkou Salmou Hayek uvedli v roce 2003 do newyorské Carnegie Hall; na svatbu si ji pozvala také Elizabeth Taylor.

Tři roky předtím se pár měsíců po obdržení nejvyššího mexického státního vyznamenání Velký kříž Isabely Kastilské jednaosmdesátiletá Chavela Vargas veřejně přihlásila k lesbictví.

„Když jsem byla malá, bylo mě řečeno, že když se přiznám k homosexualitě, budu zatracená, exkomunikují mě ze společnosti a církve, takže jsem to sice nahlas neříkala, ale ani neskrývala. Dnes jsem pyšná na své lesbické stigma. Bojovala jsem celý život sama se sebou a chtěla být přitom respektována. Nenavštěvovala jsem lesbické kursy, nikdo mě to nenaučil, já se tak narodila a lesbičkou jsem od okamžiku, kdy jsem na tomhle světě otevřela oči. Nikdy jsem nešla do postele s mužem. Nikdy. V tomhle jsem čistá a nemám se za co stydět.“

 

Rána, kdy popadáte rukama oblohu

Podezřelá byla svému okolí odjakživa. Provokativně nosila mužské kalhoty, červené pončo, za pasem revolver, z něhož střílela na všechny strany, v ústech obří doutníky a v ruce nezbytnou láhev tequily. Její eroticky vybuzené koncerty připomínaly otevřené sexuální výzvy přítomným ženám a ruce si při písni Macorina vkládala do rozkroku když ještě Madonna chodila po houbách.

Svádivým hlasem a smyslným stylem proměnila své písně v osobní  deklaraci touhy a vášně, neschopná je v sobě dusit. Uvnitř přitom plná samoty, strachu a bolesti ze svého údělu – proto tolik alkoholu a vzdorovité nezkrotnosti.

Převrátila přitom vzhůru nohama tradici, v prudérní mexické společnosti porušila všechna tabu: v rancheras, převážně muži zpívanými milostnými, žalostně tragickými a vlasteneckými písněmi určenými ženám, přeobsadila Vargas role a stala se mužem – jako žena sváděla ženy aniž by v textech měnila pohlaví.

Chavela VargasTam z vrchu, jistě víte odkud, to prý vypadá, že tady dole má všechno svůj důvod. Potom tedy, když se Chavelaa Vargas posadila v roli Smrti ve filmu Frida za stůl s bývalou milenkou hranou Salmou Hayek a při srdceryvném zpěvu La Lllorony jim rozlévala panáky, nehledejme v tom náhodu. Americká režisérka Julie Taymor snad ani nemohla Vargas opomenout, až natolik byla s malířkou Fridou Kahlo a její érou spjatá.  Prožili spolu nekonečný mejdan v intelektuální mexické společnosti prožívající v 50. letech bouřlivé vzedmutí. Táhli bary a kabarety Mexico City jako „děti noci“, kumpanie ochotná provokovat řečmi, drahými auty, opilostí, drogami nebo politikařením na samou mez: Fridy manžel, malíř Diego Rivera, ruský bolševik Lev Trockij, filantropka Dolores Olmedo, slavný zpěvák Augustín Lara, spisovatel Juan Rulfo a dvorní kumpán Chavely Vargas, dost možná největší skladatel a zpěvák rancheras, samouk José Alfredo Jiménez (zemřel v roce 1973).

„Frida mě naučila spoustu věcí, třeba každé ráno rukama popadnout oblohu,“ vzpomíná na svou lásku Vargas. Malířka ji prý říkala Nádherná a měla tím na mysli její přirozenou, salónnímu intelektualismu vzdálenou povahu. V době jejich seznámení si Vargas teprve hledala své místo ve velkoměstském ruchu – prostředí, s nímž se postupně sžívala.

Chavela VargasPochází totiž z Kostariky, kde se jako Isabel Vargas Lizano narodila s částí indiánské krve v roce 1919, ale protože ji nebavilo pást krávy, prát prádlo a poslouchat despotického otce, opovrhujícím její sexuální orientací, utekla ve čtrnácti do Mexika. Živila se jako služka, pradlena, prodavačka na tržišti a zpívat začala nejdřív na ulicích.

„Nikdy jsem kolem sebe nechtěla žádné mariachi, velkou kapelu, vystačila jsem si sama s kytarou a svým pončem. Zpívej jako bys rozdávala svou duši, řekla jsem si hned na začátku. A tak pořád zpívám z duše.“

Celý život podporovala mýty, které se okolo ní nakupily a spoustu z nich nabízela sama: třeba o tom, jak unesla s pistolí vyvolenou ženu, skákala z okna před rozzuřeným manželem nebo jak ji v mládí ze slepoty a obrny vyléčili indiánští šamani.

První album Noche De Bohemia (Bohemian Night) vydala v produkci Alfredo Jiméneze až v roce 1961, sedm let po smrti Fridy Kahlo. Už ji všichni znali, takřka přes noc se stala nesmírně populární, tím méně byli ochotni tolerovat její alkoholické bouřliváctví a lesbickou promiskuitu, takže byla vypovězena ze všech významných mexických divadel, zatímco v polovině 70. let úspěšné koncertovala ve Francii, Spojených Státech nebo Španělsku a natáčel a jednu desku za druhou.

„Neumím to vysvětlit, ale jednoho dne jsem se probudila slavná. Lidé při mých koncertech pláčí a to je pro mě velká záhada,“ tvrdila o sobě.

Spousta písní jiných autorů které zpívala ( skládala minimálně) doslova zlidověla, proměnily se na bezmála osmdesáti dosud vydaných albech v národní poklady.

Když se v 90. letech vrátila v plné parádě a vyléčená z alkoholismu na scénu, paradoxně Chavelu Vargas nejvíc vítali ti, kteří ji vypudili z veřejných prostranství.

 

Snění s Lorcou

Por mi Culpa!Vedle rancheras proslula Chavela Vargas interpretací písní boleros a troufla si i na tango. Vždy s decentním doprovodem stojícím na akustické kytaře a jejím ohromně syrově procítěném hlase.

„Udělala jsem to jak jsem chtěla a s kým jsem chtěla, protože jsem to tak chtěla,“ uvedla vloni Vargas k osmi písňovému albu Por mi Culpa!, duetů s o generace mladšími zpěváky a hudebníky, vesměs jejími velkými obdivovateli.

Předcházela tomu kniha rozhovorů a životních příběhů Las Verdades de Chavela, kterou napsala společně s mexickou novinářkou María Cortina.

Vzpomíná v ní například na pobyt ve Španělsku v 80. letech: „Měla jsem nádherný sen. Celou noc jsem mluvila s Federico García Lorcou.“

Cortina ke knize pak uvedla: „Je to pravda o ženě, která se ocitla na vrcholu i v propasti. Běžela pořád za svým snem a dokázala se vysmát macho světu i církvi.“

Albu vévodí doprovod kytaristů Juan Carlos Allendeho a Miguela Peña, jemné bicí, housle a klavír. Ve skladbě Piensa En Mi se přidá jemně najazzlý oregonský orchestr Pink Martini a v Nosotros španělský zpěvák Joaquín Sabina hrubým hlasem málem konkurující Vargas. Z mexické strany se dostavili bard Mario Ávila, vynikající zpěvačka Eugenia León a v nádherně dramatické Un Mundo Raro violoncellistka Jimena Giménez Cacho.

Největší pozornost na sebe samozřejmě strhává duet Vámonos s Lilou Downs, světově proslulou hvězdou mexické hudby považovanou za nástupkyni Chavely Vargas. Pojí je dlouholeté přátelství i účast ve filmu Frida.

„Chavela Vargas má unikátní dar: když zpívá, věříte jí každé slovo. Tvrdá ženská, která po celý svůj život překračovala pravidla, hlásila se k homosexualitě dávno předtím, než to společnost začala tolerovat. V mnohém byla vlastně podobná hrdince toho filmu, malířce Fridě,“ řekla Lila Downs o své učitelce v rozhovoru s Petrem Dorůžkou.

Skladbu Luz de Luna procítěně nazpívala Vargas už na albu San Patricio (2010), na němž skupina The Chieftains s americkým kytaristou Ry Cooderem připomněla masakrizaci irského praporu sv.Patrika bojujícího na straně Mexika během války se Spojenými státy v letech 1846-48. Na albu se s The Chieftains podílela celá řada vynikajících mexických a irských umělců a šéf skupiny Paddy Moloney tehdy napsal: “Nedokážete si představit mou radost, když mě Chavela napsala, že souhlasí a ráda pro nás zazpívá. Moc jsem o její účast stál, je to obdivuhodná žena.“

Chavela VargasŽivot Chavely Vargas je poměrně dobře zdokumentován v mnoha rozhovorech v nichž se zpěvačka osobitým, nic nezastírajícím upřímným způsobem vrací do minulosti. Jeden z nich najdete na DVD filmu Frida, jiný je součástí výběrového alba Cumaima (2006), návratu ke svým nejznámějším písním natočených za doprovodu tradičních mexických nástrojů.

„Smutek je pomalá smrt z prostých věcí, které trvale bolí v srdci,“ zpívá Chavela Vargas věkem poznamenaným hlasem ve skladbě Las Simples Cosas a je těžké ji nevěřit.

(2011)

Foto: archiv

Jiří Moravčík

WWW odkaz

Zpět