Dulsori - Převádění nenávisti a lidských běsů na radost.
06.08.2010 | Dramatické a teatrální divadlo ze Země jitřní svěžesti bez možnosti srovnávat. Místy až sebezničující bubnování na pokraji fyzických možností. Transformace přírodních živlů do radostného hudebního rituálu v němž znějí také starobylé citery, hudebníci připomínají akrobaty a zpěváci gospelový sbor v tranzu.
Rytmus představuje klíč ke korejské tradiční hudbě. Už od 3. století přiváděly zemědělce na rýžová pole bubenické ansámbly. Jejich vůdcové nesly plápolající standarty Farmář je principálem světa a během celodenní práce měli za úkol svou hrou a tancem napodobujícím jednotlivé úkony zpříjemnit vesničanům dřinu a povzbudit je v kolektivním nasazení. O přestávkách a na konci šichty pořádali „farmářské kapely“ improvizační akrobaticko-tanečně-bubenické představení nazývané nongak (nebo pungmul), v němž hráli důležitou roli ženy. Mají původ v šamanistických obřadech gut a tradici potulných entertainerů sadang. Dvaceti až třicetičlenné farmářské kapely používaly čtyři základní druhy nástrojů zvukově imitujících živly: malý gong kkwaenggwari (hromobití), velký gong ching (vítr), velký barelový buben puk (oblohu) a buben ve tvaru přesýpacích hodin changgo (déšť). Společné komorní „symfonii“ se říká samul nori – čtyři předměty.
Nongak se postupem času staly součástí vesnických dožínkových oslav a příchodu Nového roku a v dobách japonské okupace symbolem vzdoru a národní hrdosti. Postupující civilizace a válka v 50. letech minulého století vedoucí k rozdělení Korejského poloostrova na dvě země tradici nongak prakticky zničily, nicméně v 70. letech se jí chopili mladí korejští studenti ze skupiny Samul Nori, vedení hráčem Duk Kim Soo, výraznou postavou obroditelského studentského hnutí. Tehdejší vojenská vláda neměla pro cokoliv šamanského pochopení. Provozování nongak na veřejnosti se trestalo vězením a tak Duk Kim Soo u samul nori zdůraznil jeho duchovní aspekt a koncerty probíhaly v uzavřených koncertních síních.
Zakládající členy Dulsori ( Heartbeat of the Land), žijící od roku 1984 v Londýně, nikdo neomezoval a jejich podání ngolak mohlo tedy přerůst v grandiózní ceremonii; sepětí starověké tradice s moderní dobou. Používají dlouhé citery koto, flétny a dokonce klávesy; zpívají do mikrofonů, burcují davy, malují na plátna abstraktní obrazy. Zmíněné bubny a gongy doplnili obřími verzemi zavěšenými na speciálních konstrukcích. Dulsori jsou v neustálém pohybu, nikdy nepolevují v tempech, předvádějí jakési fyzické bubenické divadlo přetékající barvami pestrých kostýmů a světel, „převádějící nenávist, obavy a lidské běsy na energickou radost“.
Anglický promotér Nick Hibbs po nadšeně přijatém vystoupení Dulsori na loňském veletrhu WOMEX dokonce napsal, že mu synchronizovaná bubenická smrť přišla „divoce erotická“.
Tradice nongak pochází ze 3. století. Prý se původně jednalo bubenicko-divadelní představení, které mělo farmářům zpříjemnit práci na poli.
„Vlastně není moc známé, kdy tradice nongak vznikla, psané dokumenty chybějí, ale určitě je daleko starší než se běžně uvádí. Hudba v Koreji existovala už před naším letopočtem. Korejci provozovali nebeské ceremoniály před zasetím úrody a po její sklizni. Tu každý hudbou, ale i tancem, pitím a jídlem oslavoval. Nongak je pracovní hudba, protože starověká Korea byla převážně zemědělským státem a většina z ní byla určená farmářům k zefektivnění pracovního úsilí a vesnicím měla přinést štěstí a bohatou úrodu, na které byly závislé.“
Jak souvisí tradice nongak s šamanskými obřady gut. A provozují se tyto obřady ještě dnes?
„Ano, ještě dnes má tato tradice v Koreji platnost. Každý, kdo se chce vyhnout všemu zlému projde tímto obřadem. A přímá souvislost neexistuje, ale nongak samozřejmě ze šamanismu čerpal.“
Jak nongak ovlivnilo rozdělení Koreje na dva státy?
„Myslíme si že moc ne, ale nikdo nemá pořádné informace co se dnes děje v Severní Koreji.“
Je pravda, že hudba samul nori, kterou také hrajete, byla v 70. letech na veřejnosti zakázána a kdo neposlechl, byl uvězněn?
„Protože spojovala nejen lidi, ale také jejich myšlení, představovalo pro vojenskou vládu velké nebezpečí. Skupiny které samul nori provozovaly se nechávaly ovlivňovat názory publika, což vedlo k veřejným protivládním deklaracím. A za to se tehdy opravdu trestalo vězením.“
Jak a proč se vlastně zakládající členové Dulsori ocitli v Anglii?
„Má to jednoduché vysvětlení. Bylo pro nás velmi obtížné vyjíždět na koncerty a turné z Koreje, takže jsme si zvolili život v Londýně, světovém hudebním centru.“
Jak hodně se Dulsori dnes vrací k původní verzi nongak? A nevyčítají vám, že do svého představení zahrnujete také moderní nástroje?
„Používáme původní vesnické pojetí jako základ, jako ukázku síly korejské tradiční hudby. Považujeme se ale zároveň za tvůrčí uměleckou skupinu, což nás zbavuje obav k využití moderních nebo cizích vlivů. Dokážeme hrát korejské rytmy a melodie třeba i v rockovém podání a s negativními reakcemi jsme se dosud nesetkali.“
Na jakém nejvýznamnějším místě Dulsori kdy vystoupili?
„Určitě v Singapuru v roce 2005 na festivale Arts Mart a pochopitelně vloni na veletrhu WOMEX v Kodani, kde nás kontaktovala Zlata Holušová z Colours of Ostrava.“
(2010)
Foto: Yvetta Stránská
Jiří Moravčík