World Music - Malý průvodce světem world music

Ganesh Anandan - Na bujných hudebních cestách

21.01.2010 | Jméno má po bohu Ganéšovi, obtloustlém mužíkovi se sloní hlavou co má v popisu práce odstraňovat překážky, ničit marnost nad marnost, ručit za vzdělání, moudrost a úspěch. Což na Ganeshe Anandana z jihoindického města Bangalore, dnes bytem v Kanadě nebo dle potřeby kdekoliv na světě sedí.


Ganesh AnandanMůžete mu ale také říkat Muž se dvojí identitou, Mág zvuků, Pokušitel bořící hranice a úplně ze všeho nejvíc na něho sedí Tambourine man. Budete-li dnes totiž hledat po celém světě respektovaného hráče na rámové bubny, tamburíny nejrůznějších druhů a bubny, zazvoňte u Ganeshe. Jde totiž o to, že k těm indickým – je například mistrovským hráčem na kanjiru nebo mrudangam – postupně přidal neapolskou tammoru, irský bodhran a indonéský gamelan ( rovnou celý orchestr složený z metalofónů, xylofónů a bubnů)  a protáhl je jihoindickou karnatickou hudbou už tisíce let založenou na vokálně-instrumentálních ragách, v nichž existuje značný prostor pro improvizaci. Předtím si ale zapálil prsty, to jen tak pro přiblížení jak si asi Ganesh při hře počíná. Řekněme ďábelsky freestylově.

A bylo mu to málo a proto si některé z nástrojů vyrobil, například Shruti Stick – kombinaci santoru (indický cimbál) a preparované elektrické kytary o dvanácti strunách rozeznělých paličkami. „Umožňuje mě vydat se na hodně bujné hudební cesty,“ vysvětluje Ganesh používající také vlastnoručně navrhnutý metalofon naladěný do intervalů shruti.

Zkrátka nové se u Ganeshe setkává se starým. Ocenila to celá řada famózních hudebních osobností, se kterou od 90. let spolupracuje: severoindický hráč na slide kytaru Debashish Batacharya, kubánský jazzový klavírista Omar Sosa, kanadský hip hoper židovského původu SoCalled, inuitská hlasová eskamotérka Tanya Tagaq nebo i v Praze žijící čínská zpěvačka Feng-jin Song, se kterou nedávno přivítal čínský Rok buvola a sám sebe uvedl: "Já předvádím hraní na tradiční indické perkusní nástroje. Nejprve vše zazpíváme a potom předvedeme na nástroj. Technika hraní vychází ze slabik. Existují konkrétní slabiky ke konkrétní bubnovací technice. Každá slabika má tedy jeden konkrétní způsob úderu. Můj guru mi při studiu říká slabiky a já je pak zahraji, studium trvá hodně dlouho, já například to studoval 10 let."

(2009)

Foto: Yvetta Stránská

Joří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět