World Music - Malý průvodce světem world music

Shooglenifty - Mluvit o hudbě, je jako tančit o architektuře

03.01.2010 | Shooglenifty představují vrcholný článek moderního kosmopolitně zabarveného kvasu edinburghského klubového prostředí.


Skotský Edinburgh se totiž proměnil v baštu nenasytných průzkumníků a novátorů hovořících jazykem 21. století. To co byste před pár lety ani nedomyslili, stalo se v tamních klubech každodenní skutečností.  Budete-li tedy dnes pátrat na keltské hudební scéně po moderním, neotřelém uchopení tradice, originálních fůzích a odvaze jít hlavou proti zdi, vydejte se do právě sem za kapelami Salsa Celtica, Malinky, Peatbog Faeries nebo se vyloďte na ostrově Sky a navštivte technofolkaře Martyna Bennetta. A také si rozhodně nenechte ujít Shooglenifty, pověstné svými energickými koncerty, na nichž prezentují své "zvláštní orgasmické miazma".

Divoká hypnofunkadelie

Shooglenifty

Ke spojení keltské tradice s tanečními beaty a exotickými příměsy poprvé došlo ve skupině Mouth Music vedené Skotem Martinem Swanem. K dokonalosti a mezinárodnímu ohlasu ji však dovedl až mezinárodní projekt Afro Celt Sound System, sázející na dravé techno a přítomnost afrických muzikantů. V obou případech u toho byli i někteří členové Shooglenifty. Většina z nich prošla edinburghským kvintetem  Swamptrash, patronem zabijáckých groovů na podloží Cpt.Beefhearta, přezdívaným psychobluegrass.

Kytarista Malcolm Crosbie vyrůstal na Budgie a Pink Floyd a snil o hudbě, které sám říkal "acid croft grooves". Uznávaný bubeník James Mackintosh sešel do Ediburghu z Highlands, ráje skotské tradiční hudby a coby neustále experimentujícího hráče ho do studia často zvali jak Martin Swan, tak Capercaillie a velkého sóla se mu dostalo i ve suitě Phila Cunnighama Highlands and Islands. Kariéra mandolínisty a banjisty Iaina M.MacLeoda sice započala u respektovaných edinburghských tradicionalistů House Band a pokračovala členstvím u irských Bothy Band, ale on prý neustále mluvil i o drum´n´bass a svou mandolínu předělal na zvukově nedostižný nástroj. O deset let starší folkový veterán  Garry Finlayson z Orkneyských ostrovů ho nicméně překonal: vlastnoručně vyrobené elektrobanjo zvané banjax dodává Shooglenifty nezaměnitelný futuristický výraz. Rozčepýřený divoký houslista Angus R.Grant pochází z vážené hudební rodiny, ovšem se vstupem do Swamptrash jeho tradiční houslení nabylo pořádné dávky bláznivosti. Vedle banja má velký podíl na tom jak Shooglenifty znějí basista Conrad Ivitsky: "Nevím jak to nazvat, prostě hrajeme hypnofolkadelii."

V této sestavě natočili tři alba. Na  The Arms Dealer´s Daughter ale Ivitského s MacLeodem už nenajdete. "Šlo o absolutně přirozené rozhodnutí. Oba potřebovali odejít a věnovat se svým věcem, hlavně Conrad, který navíc chtěl trávit víc času s rodinou. Příchod Luke Plumba s Queenem Macarthurem nám navíc dodal potřebnou šťavnatou energii a zpřístupnil spoustu cest o nichž jsme dosud měli pocit, že jsou pro nás neprůchozí," vysvětloval překvapivé přeskupení Shooglenifty Garry Finlayson.

Hudba pro bláznivé lidi a britského premiéra

Nová muzikantská generace s medovou vlezlostí Enyi nechce mít nic společného a dělá všechno proto, aby se od ní distancovala: mnozí návratem k přírodnímu zvuku akustických nástrojů, jiní otevřenějším hledím. Sice zakořenění v hudbě svých předků, přesto toužící po konfrontaci s moderní dobou a především jinými kulturami a žánry. Shooglenifty nelze považovat za bájné blanické rytíře zachraňující lidstvo, nicméně v Edinburghu začali vířit prach jako jedni z prvních. Jejich první dvě alba - Venus In Tweeds a A Whisky Kiss - se stala nejen prodejní píchou čistě skotské značky Greentrax, ale i ukazovatelem směru. Došli na nich daleko za hranice obvyklého tradicionalismu:  děsili urputnou, nekompromisní souhrou elektrických kytar, mandolín a banja, sázeli na samply a nejrůznější výdobytky studiové technologie, bavilo je odchytávat zvuky nádražních čekáren i arabských mešit, nebránili se jazzu ani cizokrajným příměsím a jen máloco, čím by dokázali překvapit sami sebe a své posluchače jim zůstalo svaté. Díky nezřízenému odlehčujícímu humoru a koncertnímu roztančenému nasazením se brzy stali miláčky mnoha festivalů. Když je na WOMADU spatřil britský premiér Tony Blair nadšeně prý vykřikl: "Tohle je pane hudba!" Shooglenifty kontrovali po svém: "Hrozně rádi hrajeme pro bláznivé lidi."

Chaplinovští solitéři s toulavými geny

Shooglenifty

Shooglenifty straní spíš instrumentálnímu pojetí, když se ale občas přece jenom odhodlají zazpívat dostane se vám na třetím albu Solars Shears hororového hlasu zkresleného přes telefonní sluchátko. Prosluli i nevšedními, dle jejich vyjádření impresionistickými názvy skladeb, údajně věrných zvukových deníků historie Shooglenifty na cestách. Když ale mají odpovědět na otázku, co například znamená Solar Shears, vypadne z nich lakonické: "To fakt netušíme, asi jsme zase vypili hodně whisky." Vztáhnout to lze i na samotné nahrávaní. Se stejně ujetým producentem Jimem Sutherlandem se na Solar Shears pustili občas až na půdu třeštivé kakafonie, kdy se ve skladbě Igor´s proměnili v jakýsi druh maďarsko- skotských techno dervišů. Zkrátka jde o chaplinovské zvukové solitery viklající zatuhlým keltským mainstreamem co to jde.

Hodně se tento skotský čertovský spolek rozparádil na albu The Arms Dealer´s Daughter; snad i proto, že si ho poprvé produkoval sám. Svou roli v tom sehrála i čerstvá krev a nové třecí plochy: australský multiinstrumentalista Luke Plumb pocházející z Tasmánie horuje pro přírodnější zvuky, basista Quee Macarthur pro bigbít. Ale protože se deska nahrávala v podkroví bytu bubeníka Mackintoshe, toužícího pro "vroucí přirozeně rezonující akustice", prostoru se tentokrát dostalo neelektrifikovaným nástrojům. To by ovšem nebyli Shooglenifty, kdyby i sem nepropašovali spoustu nasamplovaných špílců - hlasy neznámých zpěvaček, indické bubínky tabla, dechové sekce, milované protékání vody, šumění moře, horskou bouři, schratching a samozřejmě odsejpající techno.

Stalo se tak na samotě nedaleko Edinburghu, v místní obecní  hale s výhledem na moře, kterou často používá i harfenistka Savourna Stevenson nebo Martin Swan."Magičnost té dřevěné místnosti nás přivedla na myšlenku zkusit to poprvé natáčet společně. Na ohništi praskal oheň, hudba cirkulovala vzduchem a ná nás přicházely podivné nápady, až jsme měli místy strach, že se jich nezbavíme," řekl Plumb.

Zůstávají nadále skotskou kapelou stavějíce nade vše zděděnou melodičnost, stále víc však přístupnou vlivům z dalekých cest a muzicírování s Indonésany, Číňany, Kubánci i indiánskými bubeníky z deštného pralesa. Garryho banjo pak místy zní jako západoafrická kora, Angus se s houslemi pouští do pronásledování kubánských rytmů, ozve se tu trip-hop i jungle, latinsko-americká dechová sekce s hostujícími Tobby Shippeym a Fraserem Fifieldem ze skupiny Salsa Celtica a rovněž dudácká sóla Michaela McGoldricka.

A na obal umístili Shooglenifty obrázek gruzínského malíře s rómskou dívkou. Z prostého důvodu,jak mě řekl během rozhovoru Angus R.Grant: "Její erotičnost a divokost nám přišla blízká a zároveň nám připomíná toulavou část našich genů."

Angus R.GrantO edinburghské klubové scéně se v posledních letech hodně mluví. Jde skutečně o tak báječné místo k přežívání?

„Určitě! Edinburgh je malé město, lidé se tam navzájem znají. Folkaři znají jazzmany, rockery, setkávají se s muzikanty z klasické hudby a všichni dohromady chodí do hospod spolu hrát. A tam je jim úplně jedno jaký styl a žánr, či jestli se k tomu přimotá nějaký cizinec. Nemají žádné zábrany, natož předsudky. Většina z nás rovněž vyznává internacionalismus. Jsme hrdí na svou skotskou identitu, ale sukně kvůli tomu nosit nebudeme. Rádi přijímáme cizí vlivy, mícháme je s naší hudbou a oslavujeme tak život. V tom spočívá  kouzlo edinburghských klubů.“

A určitě v humoru!

„Jistě. Ten je velmi důležitý. Je dobré mít pořád na mysli, že tradiční hudba byla vždycky o tanci. Ovšem po řadu let ji spousta lidí přivedla do stavu, kdy posluchači dřepěli na koncertech a pouze poslouchali. Teď se ale vše opět vrací k původnímu stavu a na koncertech se zase tančí. Ono to má svou logiku, vždyť ty písničky jsou o tanci. Celé je to pak pravdivější.“

Další věc, která s vámi i s Edinburghem souvisí je příklon k elektronice. Docela dobře si s ní rozumíte. Co na to říkají tradicionalisté?

„Nestaráme se o to. Ale myslím, že nás berou. Ještě před deseti lety by nás hnali. Na spoustu z nás volali: "Hrajte ty písničky jak se má!" Teď jim konečně došlo, že tradice by bez vývoje zemřela. A mimochodem, kdy se vlastně tradiční hudba zrodila? V úterý v pět ráno?“

Zvuk vaší kapely tvoří elektrické kytary, banjo, banjax, housle a různé samply. Víte, že někdy zní přímo strašidelně? To je záměr?

„Víte, pro muzikanta je těžké mluvit o své hudbě. Někde jsem slyšel, že hovořit o hudbě je jako tančit o architektuře. Je v ní tolik abstrakce, kterou slovy nevyjádříš, i kdybys chtěl.“

Vaše album The Arms Dealer´s Daughter se přiklání k akustickým nástrojům a prý jste je nahrávali u krbu za praskotu ohně. Copak že to?

„No...Peníze. Dneska velká studia s počítači nejsou rozhodně zadarmo. A tak jsme se rozhodli si to udělat sami. Já naše předposlední album Solar Shears nemám moc v lásce. Myslím, že je přeprodukované, moc studiové. Tak jsme se rozhodli si to zjednodušit. Hudba sama o sobě má svou sílu a nepotřebuje žádné náročné produkce. Také jsme tentokrát moc neplánovali a udělali to tak, jak jsme cítili. Na The Arms Dealers Daughter sice oproti minulosti najdete jen pár samplů, brát to ovšem jako návrat k akustice nelze.“

Poprvé s vámi nepracoval producent Jim Sutherland. Proč ?

„Jim je génius a neuvěřitelný člověk, ale upřímně řečeno vedle toho, že jsme cítili, že to zvládneme sami v tom hráli velkou roli peníze. Jinak dělat s Jimem bylo vždycky ohromné, ale je nutné se dál vyvíjet, nezůstávat na místě. A´t už jako skupina či jednotlivci. Zařazujeme do své hudby  vlivů ze severní  Afriky, Ameriky, z východní Evropy. Hodně toho také posloucháme a necháme to na sebe působit. V tomhle jsme se s Jimem tak trochu vyčerpali.“

A co keltská hudba? Existuje pro vás vůbec něco takového?

„Keltská hudba? Obyčejná marketingová škatulka. Věřte mi. A to nás moc nebere.“

Angus R.Grant a Jiří MoravčíkPři pohledu na Enyu se s tím ale dají vydělat solidní peníze.

„Však ono to už brzy pomine. A na ty odpadky se zapomene.“

Ale každý by rád vydělával peníze.

„Samozřejmě!  Je to ale věc úrovně a nepřekročení hranice. A kdybych chtěl vydělávat, stanu se radši právníkem. Nám to takhle vyhovuje.“

Napadá mě, co říkáte teorii o černých Keltech a propojování skotské tradiční hudby s africkou. Zas tak bláznivý nápad to přece není.

„Všichni dobří muzikanti stále něco nového zkouší. A buď to vyjde nebo z toho vznikne hrůza. My se to skotské nesnažíme zdůrazňovat a díváme se na věci mezinárodně. Nikdo nám nic nenařizuje. Ale přestat se o něco pokoušet, to by znamenalo konec vývoje, to snad chápete.“

Takže budoucnost Shooglenifty se rýsuje jako jedno velké kontaktní cestování?

„Hovořil jsem s lidmi s British Council a ti také chápou, že je velmi důležité ukázat lidem z jiných kultur, že jsme v podstatě po všichni stejní. Nechceme jenom někam přijet, odehrát koncert a mazat pryč. Chceme si zahrát s Iránci, Súdánci či Afgánci a dokázat jim, jak málo se od sebe lišíme. Hudební spolupráci považuju za cestu vpřed. Za skvělý způsob, jak smazat rozdíly, které vlastně ani neexistují. A nic nám v tom nebrání. Jsme muzikanti a ne nějací úzkoprsí politici.“

To zní hezky. Ale myslíte, že to bude z uměleckého hlediska vždycky fungovat?

„Uvidíme. Nechceme přece měnit svět.“

(2004)

Foto: Archiv, Yvetta Stránská 

Jiří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět