Make Your Move (2020)

Trad.Attack!

Made In Baltics

08.11.2020 | Tradice je podle estonského tria oheň, který by se měl předávat z ruky do ruky a nikdy by po ní neměl zbýt jen popel.

„Víme, že lidé mají tendenci opakovat pořád to samé, protože jim někdo řekl, že je to jediná správná cesta, ale myslíte, že se cítí šťastněji? My se narodili s odvahou vzít něco posvátného a vytáhnout to na denní světlo 21. století. Neprosíme, nežebráme o přízeň a naší další zastávkou je svět. Jak se říká, všechno nebo nic,“ zní manifest tria, podle všeho rozhodnutého přivodit fokloristům s novým albem infarkt. Ústřední myšlenka je změna, zanesená do výrazné změny image a ambiciózních poprockových skladeb, prořezávajících prostor s přemírou punkové radosti, kdy se trio ztiší, pouze když musí nabrat dech.

Oproti dvěma předešlým vychváleným albům zpěvačka a hráčka na dudy Sandra Vabarna, kytarista bratr Jalmark a bubeník Tõnu Tubli opravdu mocně přitvrdili, zvukově nám nakládají s přídavky elektroniky, dechů, smyčců  a sborů, ale pro silné melodie by si dál nechali vrtat kolena. Nadále fascinují uchopením lidové poezie, podle tria zdroje rad, poučení, zábavy a odkazů platných i dnes. Musíme se ale ptát, jak si hospodyňky třeba poradí s kuchyňským zaklínadlem z 30.let, protože s nátlakovou skladbou Pass pass na nějaké přemýšlení o správném vaření nebudou mít při divokém tanci vůbec čas.

S rozporem se potýkáme také ve videoklipu hitovky Tehke ruumi!, kdy si potutelně říkáme, jestli za vyděšením mladí dívky může zlý poltergeist nebo naplnění staré rady novomanželkám, které by podle textu měly s prvním zakokrháním kohouta vyskočit bez reptání a s uměvem z postele, zapálit v kamnech a utíkat do maštale podojit krávy.

Made In Baltics