World Music - Malý průvodce světem world music

Puput (2020)

Cocanha

Pagans

08.11.2020 | Na okcitánskou polyfonii jsou tradicionalističtí elitáři krátcí – jedná se o hudební novotvar.


A „polyfonní písně k tanci“ ženského tria Cocanha z francouzského Toulouse pak důkazem o jeho nekonečné variabilitě. Má však několik konstant: úžasné hlasy, rytmickou smršť tamburín, poezii a jazyk d'òc neboli okcitánštinu, kulturně-identický symbol Okcitánie; dnes francouzského regionu, ve středověku rozsáhlého historického území. Se vznikem Francie, dostala Okcitánie ránu: úřední a ve školách jediná možná francouzština odsunula regionální dialekty na třetí kolej a okcitánština se ocitla na seznamu ohrožených jazyků. Není proto divu, že při už tak odbojném názoru na centrální vládu, se jazyk středověkých trubadůrů proměnil v důležitý nástroj protestu a národní hrdosti.

Puput je v okcitánštině název pro dudka chocholatého a pro trio ze záhadného důvodu představuje ptáka s podvratnými úmysly, takže ho naučilo zpívat okcitánsky a pozornost producenta Raula Refreeho tím mělo zaručenou. Katalánec proslavený revolučnímí nahrávkami Rosalíe a Liny Rodrigues se nechal několikrát slyšet, že okolo okcitánských tradic ladně moderně tančící Cocanha vykazuje tu samou míru odhodlání zapracovat na hudbě mimo běžná meřítka jako oni. A prý se mu líbilo, když mu Caroline Dufau, Maud Herrera a Lila Fraysse popisovaly, jak dokážou rytmus vykřesat ze všeho, co mají k dispozici, tedy vedle perkusí i ruce a nohy. Zastavme se u perkusí, zdroje zvukové originality jediného doprovodu: tradiční nástroj tambourin à cordes je dřevěná skříňka se strunami, na které se hraje paličkou. Udává rytmus a zároveň vydává drnčivé drone. V minulosti k „tamburíně se strunami“patřil doprovod  malé flétny, Cocanha ji ale nahradily polyfoními hlasy.

„Nemáváme aktivisticky vlajkami, žijeme jen každý den naplno, a co nejvíc mluvíme okcitánsky,“ shrnula Caroline přístup tria, ze samé skromnosti zapomínající, na ohromně vzrušující propeletenec sólových hlasů, polyfonie, složitých harmonií, rytmů, drone a náznaků hip hopu, vybízející víc tanci než poslechu. 

(pro UNI)

Pagans

Jiří Moravčík

 

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět