Curandero (2020)

Orkesta Mendoza

Cosmica

05.11.2020 | Kapela z americké-mexického pohraničí spouští hromy s blesky bez varování.

I newyorští Latinos si v 60. letech užívali svého tanečního šílenství. Směsi soulu, blues a doo-wop s mambem a cha-cha se říkalo boogaloo a lásku k němu Orkesta Mendoza na novém albu neskrývají. A protože za svého hudebního otce považuje leader Sergio Mendoza průkopníka rock'n'rollu Buddy Hollyho, přestávky na oddech si z tanečního pořádku rovnou vyškrtněte.

Sergio Mendoza, jeden z největších inovátorů arizonské hudební scény a zároveň vůdčí osobnost skupiny Calexico, vyrůstal v prostředí, kde se přirozeně prolínal americký rock s mexickými styly mambo, cumbia nebo rancheras. Proto Orkesta Mendoza patří ke kapelám, jaké milujeme, aniž bychom dokázali vysvětlit proč. V křesťanském slovníku bychom mohli říct, že jsme byli spaseni hudbou na způsob retra, která ovšem retrem není ani náhodou, jenom zkrátka neodpovídá standardům zrychlené moderní doby. Na báječném albu najdeme hostů jak na zahradní slavnosti, včetně členů Calexico, Nicka Urata z americké skupiny DeVotchKa, Latino soulmana Quetzala Guerrero a plejády slavných zpěvaček Gaby Moreno, Moira Smiley a Carrie Rodriguez.

Za garancí poměrně svižného tance se skrývají aktuální komentáře dění na americko-mexické hranici, což je místo, kde se Mendoza – napůl Mexičan, napůl Američan - narodil a žije a kde se podle něho v současnosti odehrávají presidentem Trumpem populisticky vyhrocené situace, neodpovídající názorům a potřebám lidí, kteří tu bydlí a pracují. „Přecházíme ze země do země, aniž bychom přemýšleli o hranicích. Nehledejte v tom politiku, my prostě žádné zdi nechceme,“ zpívá španělská hvězda Amparo Sanchéz ve skladbě Boogaloo Arizona.

Cosmica