Pura Vida (2019)

Mísia

Galileo Music

31.12.2019 | Portugalské fado s rockovou kytarou. Anomálie nebo nové výzva pro hudební žánr proslulý konzervatismem? Zpěvačka Mísia dává najevo, že je sice stále stejná, ve skutečnosti ale touží po změnách.

Portugalskou zpěvačku předchází pověst umělkyně pokládající si na každé křižovatce tu samou otázku: a proč vlastně ne? Před fenoménem Mariza a těsně po smrti legendární ikony Amalie Rodriguez byla Mísia považována za budoucnost stylu fado. Snad by to vyšlo, nebýt nepředvídatelných úkroků ke kabaretu, šansonu, tangu, veršům novodobých básníků a co tradicionalisty vždycky štvalo nejvíc, sázce na neobvyklé nástroje, jaké pro fado představují klavír, housle, akordeon a harfa. „Album Pura Vida (Soundtrack) je plné fado písní, rozhodně se ale nejedná o album fado. Všechno se mění a také já jsem jiná," upozornila dopředu Mísia a k přesvědčení, že fado nelze vnímat pouze jako emoční výtrysk smutku, lásky a melancholie, nýbrž jako výsledek všem daného osudu, přikládá symbolický kontrast: zatímco s portugalskou kytarou můžeme v životě stoupat do nebe, s elektrickou nás čeká sešup do pekla.

Od běžností se Mísia na albu odchyluje nezadatelným právem uchopit skladby jiných autorů po svém: moderně, popově a s mnoha přizvanými hosty. V duetech se s ní představí argentinský tangueros Melingo a slavný portugalský fadista Ricardo Ribeiro a mezi hudebníky, zahrnující i hráče na bandoneon a basklarinet,  určitě překvapí dva hostující kytaristé: Gaspar Varela z Lisabonu a katalánský Raül Refree, dobře známý z debutového alba španělské zpěvačky Rosalíe.

Galileo Music