Ser (2019)

Urna & Kroke

Urna Chahar-Tugchi

18.08.2019 | Tak jako se trio Kroke už dlouho vymyká z obrazu klezmerů z krakovské židovské čtvrti Kazimerz, od zpěvačky Urny Chahar-Tugchi neočekávejte ledajaké písně ze stepí Vnitřního Mongolska.

Na album Ser (Awakening) se blíží našemu vnímání hlasové umělkyně, požehnané naprosto mimořádným hlasem, nicméně bez potřeby eskalovat emoce přes experimenty a v pokoře, s jakou vnímá hudební dědictví, se šťastně našla s Poláky, rovněž inovátory s vizí posluchače spíš objímat než  provokovat.

„Jsem nomádka a nevím kde budu zítra," tvrdí o sobě dcera tradičních pastevců ze stepí čínské provincie Vnitřní Mongolsko. Ačkoliv se zní podle zvyku měla stát příkladná manželka a matka, odešla do hlavního města Hohhot studovat hudbu a pokračovala v Šanghaji, kde na konzervatoři zdokonalovala hru yangqin, čínskou verzi cimbálu. Po přesunu do Německa začala spolupracovat s bavorským skladatelem a hudebníkem Robertem Zollitschem, zaměřeným na čínskou hudbu a pamatujeme si ji také ze spolupráce s maďarským  houslistou Zoltanem Lantosem. Nemělo by to směrem k nim vyznít neuctivě, koneckonců to slyšíme, nejvíc si porozuměla s hudební otevřeností tria Kroke. Znají se od roku 2012, teprve s albem se v Urně ale doslova probudila veškerá touha oddat se přesvědčení, zaneseného do skladby Beleg (The Gift): „Narodila jsem se s dvěma dary: rodnými kořeny a s tím, kdo jsem. To jou mé dary přátelům po celém světě."

Hráč na violu a procítěný zpěvák Tomasz Kukurba, akordeonista Jerzy Bawoł a  kontrabasista Tomasz Lato  se identifikují s klezmerem už okrajově. Vyvlekli ho z  Kazimerze, zbavili nedotknutelnosti a aniž by mu nasadili popovou ohlávku, s nadýchaně vyklenutými melodiemi ho usadili do prostředí „vyššího populáru“ a proměnili v otevřenou platformu hudebních impresí rašící do artrockového nápřahu a improvizační hravosti na pomezí tradice, jazzu, avantgardní klasiky a obyčejnosti skočných písniček. Zazpívala si s nimi Natacha Atlas, natáčeli s houslistou Nigelem Kennedym a Peterem Gabrielem. Spolupracují i s vynikajícími polskými zpěvačkami Edytou Geppert a Annou Maria Jopek a jestli je pro ně něco výrazně charakteristické, tak  vcítění se do hudby jiných. A to nikoliv pouze v roli doprovazečů: s Urnou se podíleli na aranžích všech skladeb, naladili se na její vnímání tradičních písní velebící vzájemné vztahy člověka s přírodou.

„Její hlas mi připomíná šustění větru, žár slunce, pěnu z vodopádu a jemný záchvěv motýlích křídel. To je důvod, proč v něm slyším ohromující přírodní orchestr," napsal o ní jeden německý publicista a my tomu věříme. Stejně tak, pokud Urna přednese své poselství lidstvu: „Poučme se z historie a na cestu do budoucnosti si z ní vězměme vše úžasné a cenné. Přeji všem lidem, aby našli vnitřní klid a sdíleli ho s ostatními. A doufám, že vaše příběhy se přes mé melodie přenesou do neomezeného prostoru mezi nebem a zemí."

Urna Chahar-Tugchi