Beloved (2019)
Dawn Avery
Dawn Avery
18.08.2019 | Jak daleko k sobě mají posvátná mytologie indiánského národa Mohawků a mystický súfismus?
Zeměpisně daleko, v hudbě, kdy myslíme hlavně na tranzovní rytmy, už se vzdálenost zkracuje. Zato vztah k Bohu, odrážející vděčnost za stvoření světa a možnost sebepoznání, mají obě kultury stejně intenzivní. Americká violoncellistka a zpěvačka mohawského původu Dawn Avery při studiu súfismu vycházela z filozofie středověkého mystického perského básníka Rumího: „V lásce se zrcadlí božská krása.“ Dawn Avery téma hudby a spirituality přednáší na univerzitách a konzultuje s dalajlámou, indiánskými šamany a Sherifem Baba, duchovním mistrem tureckého řádů vířivých dervišů.
Vedle profesorské dráhy si Avery občas zajde pro nominaci na Grammy a jako violoncellistka je vysoce respektována na scéně klasické hudby a zároveň Phillipem Glassem, Johnem Calem, Stingem a kdysi dokonce Johnem Cagem. Úctyhodný hráčský kredit doplňme zájmem o blues, jazz a na novém albu Beloved, s ohledem na téma, přirozeně vplula do hudební krajiny Blízkého východu. Producent Larry Mitchell přidal kytary s elektronikou a ve skladbách vedle indiánských zpěváků a hudebníků hostuje také íránský hráč na loutnu tar Behfar Bahadoran. Ve skladbě Come To Me se Dawn Avery nechala inspirovat súfijskou poezií andaluského básníka Ibn al-Arabí z 13. století a Sohraba Sepehriho z Iránu, který zemřel v roce 1980.
Jiří Moravčík