And If You Will Come to Me (2019)

Idan Raichel

Cumbancha

01.06.2019 | Na Boha si izraelský zpěvák a skladatel nehraje, ke stvoření světa přesto nabízí alternativu: co kdyby nejprve namísto chaosu nejrpve přišla láska, trpělivě čekající na slunce, vodu, nebesa a Adama s Evou?

A teprve potom by Bůh ideální svět zkorigoval a vytvořil zlomená srdce, smutek a pláč?. Nové Raichelovo album uvažující v rovině život je příliš krátký na to, abychom se navzájem nenáviděli a dejme raději šanci lásce, patří přesto k jeho nejoptimističtějším.

Označení hitmaker k Raichelovi vždycky sedělo. I naléhavě znepokojivé a politické vzkazy dokázal obalit chytlavými popovými melodiemi a použijeme-li kulinářský příměr, neváhal přes míru cukrovat. Zároveň s hudebníky z celého světa bořil neprostupné zdi, křivící naše vnímání svobodného života a probouzel v mnohých naději, v časech válek nedostižitelný pocit. Využíval také to, co mu v Izraeli spadlo do klína: nepředstavitelně pestrou kulturu stvořenou evropskými, africkými a arabskými přistěhovalci.

Album, vedle vzývání lásky, odráží hlavně Raichelovo prozření: došlo mu, že ve čtyřiceti letech už nepatří nejmladší internetové generaci, ta má docela jiné priority, hlavně elektroniku a hudba u ní testem času prochází rychleji, než dříve. Odstřihnout od mládeže se ale Raichel nehodlá a zároveň touží po „vibracích staré dobré školy" - hlasech, opravdových nástrojích, zděděných hudebních tradicích a hudbě s obsahem, který ji přesahuje. Zdánlivý rozpor vybalancoval způsobem, jak umí snad jen on: přizváním hostů bez ohledu na věk, zemi a dosavadní úspěchy. Izraelské hudební legendy -  Zehava Ben a Berry Sakharof - prostřídal s mladou kubánskou zpěvačkou Danay Suarez a teprve sedmnáctiletou Yahalom David z izraelské etiopské komunity, kterou ve studiu, museli podle zákona doprovázet rodiče.

Etiopští Židé, označující se za jeden z deseti ztracených kmenů Izraele, narážejí v novém domově na spoustu předsudků a problémy s integrací. Izraelská vláda pro ně paradoxně udělala zpočátku maximum: během legendárních tajných operací jich v 80. a 90. letech desetitisíce letecky přepravila z Etiopie do Izraele. Ve skladbě Ketero (Let's Meet) mladičká Yahalom David napětí obrušuje hrany pozvánkou: „Etiopie je moje země, moje identita. Dovolte, abych vás vzala za ruku a v září, kdy všechno rozkvétá, vám ukázala svou krásnou zemi."

O jeden z vrcholů alba se postaral tuarežský kytarista Bombino z Nigeru. Imidiwanine (My Friends) totiž neberme jen za vzkaz do pouštního Sahelu, patří všem: „Povstaňte, prokažte si lásku a zastavte vzájemnou nenávist. Život je příliš krátký."

Cumbancha