God Is Not a Terrorist (2019)
Ustad Saami
Glitterbeat
01.06.2019 | O úplné transcendenci ega.
Prostor, kterému se edici Hidden Music dostává v katalogu labelu Glitterbeat, souvisí s tvůrcem: americký psycholog a producent Ian Brennan, se zkušenostmi ze scény, kde se rozdávají Grammy, v posledních letech hlavně zanícený hledač hudebních marginálií v ohrožení nebo rovnou směřujících k zániku, takřka vždy na pozadí humanistické kolize. Z
tanzanského ostrova Ukerewe vydal otřesnou zprávu o rituálním zabíjení albínů a jen díky němu víme o vymírání Pygmejů ve Rwandě.
S uvedením na globální scénu, kde se albovým svědectvím dostane mediální pozornosti, sleduje Brennan jediný cíl: záchranu. U pětasedmdesátiletého pákistánského zpěváka si třeba není vůbec jistý, jestli s jeho smrtí nezanikne důležitý mezičlánek mezi předislámským hinduistickým vokálním stylem khayal a súfijským qawwali. Vyzývavý název alba odkrývá další stinnou stránku: podobná hudba, obzvlášť mystické qawwali, zůstává v islámském Pákistánu trnem v očích fundamentalistů. Svatyně, odkud kdysi vzešel fenomenální Nusrat Fateh Ali Khan, před bombovými útoky dnes chrání policie a když v roce 2016 na ulici zastřelili obdivovaného zpěváka Amjada Sabriho, zpozorněla i pákistánská vláda. Strach vyjít na veřejnost přešel u starých vokálních mistrů k rozhodnutí předávat své umění pouze v rodinném kruhu, což vedlo k utlumení a odumírání jedinečné, možná tisíc let staré tradice. Ustad se rozhodl ji s Brennanem sdílet se světem.
Posluchače qawwali album nezaskočí, v šesti dlouhých skladbách však patrné rozdíly brzy identifikují: sálající energie nevychází ani tak z transovních rytmů jako spíš z vokální ekvilibristiky, zahrnující hluboké mručení a stojí na mikrotonálních nuancích, hlubokém ponoru do poetických textů nebo, jak tvrdí Brennan, úplné transcendenci ega.
Jiří Moravčík