Songs Of Resistance 1942 - 2018 (2018)

Marc Ribot

ANTI-

27.11.2018 | Přímý direkt Trumpovi.

Zděšení amerických hudebníků po volbě Donalda Trumpa vystihuje přiznání kytaristy Marca Ribota: „Rozbrečel jsem se a pochopil, že pokud se tomu ostře nepostavím, nemohl bych se sebou dál žít." V přesvědčení, že každé vítězné protestní hnutí mělo své úderné písně, které k jeho překvapení dnes americké společnosti chybí, sestavil podobně smýšlející hudební armádu a natočil album: sbírku osobních a klasických protestsongů zasazených do kontextu vzedmuté vlny totalitního autoritářství, plíživého fašismu a nebezpečného odmítání klimatických změn. Podíleli se na něm Fay Victor, Meshell Ndegeocello, Sam Amidon, Steve Earle nebo Syd Straw. Album otevírá stará italská píseň Bella ciao, původně lament chudých žen, později symbol boje proti fašismu a nakonec hymna anarchistů. Dnes píseň o utrpení, síle, a odmítnutí vzdát se, i když přichází smrt, Tom Waits svým hlasem proměnil v pohřební oratorium k rozkladu americké demokracie.

Do bojové hudební armády Marca Ribota patří také countryrocker Steve Earle. Složili spolu skladbu Srinivas, reakci na vraždu dvou indických mužů, považovaných rasistou z Kansasu za muslimy a tedy pro Ameriku nebezpečné imigranty. V asi nejostřejším útoku na Trumpa, jehož politika rasismu a xenofobie k podobným tragédiím prý vede, slyšíme Earla zpívat: „Šílený muž zmáčkl spoušť, ale zbraň mu nabil Trump."

Ribot se prý na albu nechal inspirovat paralelami s druhou světovou válkou, holocaustem a vzestupem fašismu ve třicátých letech. Rozšířil je však o spojení s Trumpovou politikou a americkým rasismem. Funky skladba John Brown, zpívaná jazzovou zpěvačkou Victor Fay, má ale provokativní nádech. Oslavuje odpůrce otrokářství Johna Browna, popraveného za vraždy farmářů v roce 1859, dva roky před válkou Severu proti Jihu, na jejímž konci bylo zrušení otrokářství. „Dobří lidé z Missouri si mysleli, že John Brown je šílený. Mezitím našli na svých dvorech lidské bytosti v řetězech," zpívá Victoria Fay.

Asi nejlyričtější skladbou alba je - i přes svůj název - The Militant Ecologist. Přepracovaná verze původně italské partyzánské písně zosobňuje Ribotův strach z ekologické katastrofy, kterou Trump pomáhá rozpoutávat. Má proto jasné vyznění. „Trump znamená problém. Jeho odstoupení od pařížské smlouvy o ochraně  klimatu považuji za hanebné a zločin proti lidskosti," tvrdí Ribot a Meshell Ndegeocello zpívá o zelené vlajce v ohrožení.

Je také dobré vědět, že část výdělku tvůrci věnovali projektu The Indivisible Project, organizaci, která pomáhá jednotlivcům odolávat agendě Donalda Trumpa prostřednictvím místních komunit.

ANTI-