Maghreb United (2018)

Ammar 808

Glitterbeat

26.08.2018 | Hej, pojďme udělat budoucnost realitou

Dnes večer dojdeme ke svému štěstí, dnes  večer dosáhneme nejvyšší energie, hlásá rytmicky strhující afrofuturistické album. Má být zároveň výzvou k akci a předpovědí budoucnosti hudby severoafrického regionu. „Snažím se představit si Ammar 808 jako soundtrack sci-fi filmu zobrazující severní Afriku za několik set let, kdy se neobejdeme bez ohlížení do minulosti," tvrdí tuniský producent a elektro prorok Sofyann Ben Youssef.

Maghreb, místo kde zapadá slunce, tvoří pás severoafrických zemí: Alžírsko, Tunisko,Maroko, Lybie, Západní Sahara a částečně Mauretánie. Než sem dorazili Arabové, region ovládali berberské kmeny. Ke vzniku unikátní, rytmicky pořádně naložené hudby, přispěli černí otroci zavlečení na břeh Středozemního moře arabskými kupci a do jejího vývoje výrazně promluvili také přistěhovalci  z Evropy. Přístavy Tanger a Oran se pak staly symbolem multikulturalismu. Názvem albe Maghreb United Sofyann jakékoliv budoucí spojení nenaznačuje: přemýšlí spíš v rovině sjednocení rozdílných hudebních kultur do masivního tranzovního zvuku, jehož rytmickou páteř vytváří bicí automat Roland TR-808. Legendární syntezátor před čtyřiceti lety způsobil revoluci v západní popmusic: hip hop, drum and bass, R&B, EDM nebo disco by bez basového bicího automatu nikdy nedosáhly tak globálních úspěchů a Sofyann  předpokládal, že i po těch letech dokáže nakopnout i revoluci v severoafrické hudbě.

Číslovka 808 je tedy v názvu projektu jasná a pokud jde o slovo ammar, v Tunisku se jím oslovují neznámí lidé, asi jako když u nás na někoho zakřičíme „hej, vy".

Hudebník, producent a programátor nebyl donedávna mimo Tunisko moc známý, zato po přestěhování do Bruselu se jeho jméno skloňuje ve spojení s vizionářstvím. Postavil na pevný podstavec tuarežskou rockovou kapelu Kel Assouf (vystoupila na FvU v Ostravě 2017) a albem Bargou 08 šokoval elektro verzí veřejnosti dosud utajeného černošského súfijského tranzovního rituálu z Tuniska. Albem Maghreb United otevírá bránu k dalším stylům: tuniskému stambeli, marocké gnawa music nebo alžírskému rai. „Nemel jsem ale v úmyslu vzít tradiční hudbu a staré nástroje a přidat k nim Roland 808. To už to bylo mnohokrát. Soustředil jsem se na přesně pravý opak a říkám tomu reverzní orientalismus," vysvětlil Sofyann Ben Youssef, jemuž se po bok postavili další osobnosti Maghrebu: marocký zpěvák a hráč na loutnu guimbri Mehdi Nassouli, famózní zpěváci Sofiane Saidi z Alžírska a Cheb Hassen  z Tuniska nebo tuniský programátor a hudebník Lassad Boughalmi.

Dokonale vycizelované afrofuturistické vyznění skladeb opojně strhává k tanci, nicméně v textech přináší také poselství, díky překladům srozumitelná i na Západě. "Mám za to, že pokud se nám nelíbí přítomnost, je dobré myslet na budoucnost a přitom se pokusit ji už teď proměnit v realitu."

Glitterbeat