Universalists ( 2018)

Yonatan Gat

Joyful Noise Recordings

26.08.2018 | Izraelský kytarista na druhém albu posunul hranice improvizačního šílenství o pěkný kus dál. Čerpá z historie, konkrétně z archívu amerického sběratele Alana Lomaxe a ve skladbě Cockfight dokonce pracuje s balijským gamelanem.

Gat se proslavil v řadách izraelské punkové kapela Monotonix a když její agresivní show byla i na izraelské úřady už hodně přes čáru, odstěhoval se do New Yorku, kde začal pracovat s garážovým punkem, experimentálními zvukovými kompozicemi, elektronikou a improvizací, využívající možností vypůjčovat si odkudkoliv a cokoliv. Třeba, jako teď, z archívu Alan Lomaxe. V tom prý podle Gata spočívá krása universalistů, u kterých  se nemá cenu pokoušet rozklíčovat co bylo dřív, jestli momentální improvizační nápad nebo autorská licence. Ve skladbě Chronology propojil sampl hlasu zpěvačky z Malorky, kytarový rauš a smyčcový kvartet Antonína Dvořáka, nazývaný často Americký.

„Od začátku vždy hraji uprostřed publika. Hodně improvizuji a chci mít od něho okamžitou vazbu. Když jsem mezi lidmi, cítím jak dýchají a reagují. Dává mě to úžasnou výsadu rozhodnout se, jestli jim mám dát to, co si myslím, že by ode mne chtěli slyšet nebo hrát to, co chci já," říká Yonatan Gat. Když pak vybídl bubeníky a zpěváky indiánského národa Algonkinů, aby se k němu během koncertu s rituálním hudbou pow wow přidali, dostalo se mu rázné odpovědi. Nikdy. Už po první skladbě ale neodolali, vzali bubny a skočili za ním do publika.

Album pomáhala Yonatanu Gatovi natáčet celá řada newyorských hudebníků a mezi producenty najdeme také Steva Albiniho.

Joyful Noise Recordings