The Invisible Comes To Us (2018)

Anna & Elizabeth

Smithsonian/Folkways

26.08.2018 | Co lze spatřit ve starých baladách?

Leccos se dalo z předchozích alb předpokládat, i tak nás odvaha americké dvojice Anna & Elizabeth zaskočí. Nakládají se staletými lidovými písněmi jako inovativní kurátorky a přicházejí s hudbou vzpírající se běžným kategoriím.

Anna Roberts-Gevalt - svár brooklynského avantgardního undergroundu a posedlosti apalačskými baladami - a Elizabeth LaPrelle z Virginie, jejich oslavovaná zpěvačka, přemýšlejí asi takto: co nám sdělují staré písně a můžou nám pomoci se cítit jinak, když dobře víme, že člověk se ve své podstatě nezměnil? Ještě ne třicetileté průzkumnice ke všemu propadly touze představit nám svět universálních pravd, jaký v těch písních spatřily, což při jejich imaginaci znamenalo najít pro ně zcela novou zvukovou estetiku.

Anna & Elizabeth se vracejí do minulosti,  využívají přitom ale moderní technologie, tedy elektroniku, drone, samplování a za spojku mezi tradicí a experimenty nepřímo zvolili názor podobně naladěné anglické skupiny Stick In The Wheel: „Pokud je folková tradice  určená lidem, pak tedy i nám a můžeme si s ní dělat co se nám zlíbí."

Nemá to nic společného s radikalismem, Anna & Elizabeth si svůj folklorismu vzdálený přístup obhájily: na albu  zpívají a hrají  apalačské balady tak, jak je ve 21. století samy cítí.  Ačkoliv  ve Virginii a Vermontu pečlivě studovaly archívy, nejvíc jim dala osobní setkání s příbuznými zpěváků, v těch samých domech a místnostech, kde jejich předci sběratelům písně kdysi nazpívali.

V terénu se Anna s Elizabeth učily také starým hráčským technikám na housle a banjo: o tom jsou jejich dvě akustická předchozí alba. Na novém se rozhodly původní zdroje sloučit s přítomností.  Producent Benjamin Lazar Davis jim pomohl rozšířit zvukové možnosti a bubeník Jim White (Dirty Tree, Nick Cave, PJ Harvey) s hráčkou pedal steel kytaru Susan Alcorn, přeskakující od blues, k alternativnímu country a free jazzu, pak dotáhnout „vizualizaci" balad do úchvatné koláže, zahrnující ambient, minimalistické plochy, mluvené slovo a recitaci. Jakoby jste poslouchali dohromady Laurie Anderson, Patti Smith, Meredith Monk a britskou kapelu Lankum.

Smithsonian/Folkways