LUMP (2018)

LUMP

Dead Oceans

26.08.2018 | Laura Marling elektronická.

Britská písničkářka se v pouhých sedmnácti letech dostala v roce 2008 do zvláštní situace: neofolková vlna, kam patřili také Mumford & Sons, ji vynesla do popředí a neinformovaní publicisté písničkářku řadili mezi anglické folkaře. V magazínu NME Lauru dokonce označili ze největší cool osobnost anglického folku. „To jsou folkaři asi jako že můj pes je trojitý komunistický agent,“ napsala tehdy zasvěcená publicistka Alex Henney a přidala se na stranu z tradic vycházejících anglických folkařů, kteří ten povyk sledovali se značnou nevolí.  Čas později hrany obrousil, každá strana si šla po svém a Laura za svá křehká, akustice a tichu stranící alba získávala jednu cenu za druhou, včetně nominací na Mercury Prize a Grammy. Mezitím se odstěhovala do Spojených států, kde hodlala najít klid.

Po návratu v ústraní pracovala na projektu LUMP, hudbě naprosto odlišné od všeho co kdy nabídla. S producentem Mikem Lindsayem ze skupiny Tunng totiž obrátila pozornost k experimentální elektronice a surrealistické poezii. Pro ní osobně něčem naprosto neslýchaném. Na obal půlhodinového alba dokonce odmítla dát své jméno a uvedla ho pod názvem, který má sice v češtině kouzelnou konotaci, kdy myslíme na umělecké lumpačení, nicméně v angličtině se jedná o nonsens, vymyšlený její šestiletou kmotřenkou.

Skladba Curse Of The Contemporary shrnuje jádro alba a nelamte si hlavu s tím, proč ve videoklipu skáče zrzavý yetti. Vysvětlení nepodala ani Laura a z textu pochopíte, že s tou Kalifornií to všechno myslí spíš ironicky, takže snad proto yetti. „Pokud se budete v Kalifornii nudit, jsem si jistá, že nejsem první, kdo vás varoval," zpívá s pořádnou dávkou cynismu Laura.

Dead Oceans