Glitterbeat

22.06.2018 | Nechte je projít !

TootArd

Laissez Passer (2017)
Glitterbeat

Nechte je projít !

Přítomný kytarový tuarežský sound přecházející do reggae u rockové skupiny TootArd neberte jako zeměpisnou nápovědu: pochází z Golanských výšin, Izraelem okupovaného území, do roku 1967 patřícího Sýrii a „vypůjčenou“ hudbu vnímá v mnohem důležitějším ohledu: jim, lidem bez státní příslušnosti a práva na vlastní zemi, umožňuje vytvořit si alespoň nějakou identitu, což v beznadějné situaci, v jaké se obyvatelé Golan nacházejí, není zase tak málo. Existuje u nich pochopitelný důvod, proč by měli reflektovat politická témata, vždyť politika se už dávno stala faktem života na Golanech, takže proč by se do toho TootArd nemohli obout. Oni to ale za dobrý důvod nepovažují. Už takhle mají v Evropě problémy: od skupiny z Golan se politické prohlášení očekává a TooArd namísto toho vybídli „jenom“ k optimistickému tanci. Jenom? Jak se to vezme, už volbou názvu alba Laissez Passer (vyd. Glitterbeat Records) dokazují vnímání reality: úřední doklad opravňující Syřany žít v Izraeli a zároveň jim nepřiznávající status právoplatných občanů, lze přeložit jako „nechte je projít“. A neoficiálně: buďte za to rádi.

Možná někdy Jahody (arabsky TootArd) na důrazu přidají, jenomže to by museli začít hrát docela jinou hudbu, než uvolněné, dost radostné, saxofonem podpořené „mountain rock reggae“ přecházející do pouštního blues s arabskými vlivy. „Kladení otázek a představám o lepší budoucnost se nebráníme, nechceme ale vypadat jako smutná skupina pocházející z okupovaného území,“ říká zpěvák a kytarista Hasan Nakhleh a doporučuje přečíst si do angličtiny převedené texty opěvující ptáka svobodně přelétávajícího hranice a přírodní krásy okolí rodné vesnice Majdal Shams. Dodejme, že hodně, hodně metaforické.

Glitterbeat