Rescued Treasure (2016)

Semer Ensemble

Piranha

16.12.2016 | Název alba Zachráněný poklad nepřehání. Skupina hvězdných muzikantů a zpěváků hraje skladby ze sbírky berlínského židovského vydavatelství Semer, o které byl svět osmdesát let přesvědčený, že během Křišťálové noci navždy shořela v plamenech.

Když 9. listopadu 1938 komando SA zničilo proslavené knihkupectví Hirsche Lewina, na hranici nehořely pouze knihy a náboženské předměty, plameny pohltily také bezmála pět tisíc gramofonových desek - kompletní archív Lewinova léta budovaného hudebního vydavatelství Semer (Píseň). Originální nahrávky zlatého věku evropské židovské hudby se zdály být ztraceny. Neobyčejné odhodlání jedince rozhodnutého nenechat věci tak, jak je krutá historie nastavila, se nicméně postaralo o šťastný konec. Německému muzikologovi Dr. Raineru E. Lotzovi se totiž v letech 1992-2001 po nezměrném úsilí, kdy za pamětníky, sběrateli a emigranty procestoval půlku planety, podařilo katalog vydavatelství Semer obnovit do původní podoby.

Vedení Židovského muzea v Berlíně pak v roce 2012 pověřilo amerického hudebníka Alana Berna aby s kolegy výběr skladeb z Lewinovy sbírky odehráli na slavnostním koncertu. Neskončilo pouze u něho: pro velký úspěch se skupina Semer Ensemble vydala na evropské turné a o tři roky později v berlínském Maxim Goriki Theater natočila živé album Rescued Treasure. Příležitosti podílet se na projektu si nenechali ujít osobnosti moderní židovské hudby všech generací a z celého světa. Semer Ensemble proto tvoří Američané - Daniel Kahn ze skupiny Painted Bird, trumpetista Paul Brody a zpěvák Lorin Sklamberg z věhlasných The Klezmatics - litevská zpěvačka Sasha Lurje a berlínští muzikanti Fabian Schnedler, Mark Kovnatskiy a Martin Lillich.

Album Rescued Treasure nabízí celou škálu autorské a lidové židovské hudby natáčené Hirschem Lewinem v tehdejších letech: kabaretní, divadelní a tradiční písně, operní árie nebo kantorské zpěvy zpívané v jidiš, hebrejsky, ale i rusky nebo polsky. Kompletní seznam s poznámkami Lorina Sklamberga najdete ZDE:

Piranha