Astronaut Meets Appleman (2016)

King Creosote

Domino Records

26.12.2016 | Než se pitvat v termínech, jestli je King Creosote víc indie folk, folk pop, folk nebo folkrock, soustřeďme se na podstatné: brzy padesátiletý skotský písničkář natočil velmi krásné album.

Asi šedesáté v pořadí a pokud vás taková nadprodukce děsí a nebo jste s Kingem dosud nepřišli do styku, existuje názor, že přesně tímhle albem byste mohli začít.

Nejvíc se proslavil v roce 2011 s Diamond Mine, albem za které získal nominaci na Mercury Prize. Podílel se na něm rovnou měrou producent Jon Hopkins, blízký spolupracovník Briana Ena a skupiny Coldplay. Tehdy se u Kinga nejvíc projevilo napětí mezi tradicí a modernou, starým a novým, akustickými nástroji a elektronikou. Novinku natáčel na mnoha skotských místech. Ve studiích i venku na mobilní telefon. Není to vždycky veselá hudba, ale King dopředu upozorňuje, že pokud byste potřebovali někoho, u koho byste se mohli vyplakat ze zoufalství, on to nebude. "Promiň, ale tvoje žárlivost nezná hranic. Scarlett Johansson u mě doma opravdu nikdy nebyla," zpívá v milostné skladbě Love Life.

King Creosote, občanským jménem Kenny Anderson, pochází z východoskotského hrabství Fife, historického centra prastarého keltského království Piktů a místa spjatého s přírodou, která Andersonovu tvorbu inspiruje a ovlivňuje od samého začátku. Název Setkání kosmonauta s Jablečným mužem vyjadřuje tak trochu nostalgii za časy, kdy děti nevisely na internetu a mobilních telefonech. Jeho dcera dostala hračku kosmonauta, prý docela hezkou. Pak její maminka vzala obyčejné jablko, zastrčila do něho pár dřívek a vykouzlila z něho Jablečného muže, hračku, které malé děvče dalo okamžitě přednost.

Napětí mezi modernou a tradicí udržuje složení doprovodných muzikantů, mezi které patří jedna z nejlepších skotských harfenic Catriona McKay, houslistka a zpěvačka Hannah Fisher a kytarista Sorren Maclean, tvořící uznávané folkové duo, nebo klasický celista Pete Harvey. A folkrockovou skladbu Surface zdobí sólo oslavované hráčky na dudy Mairearad Green.

Domino Records