Soul Sick (2017)

Sallie Ford

Vanguard Records

04.07.2017 | Americká zpěvačka a kytaristka se v minulosti nejprve rozešla se svou mužskou kapelou The Sound Outside, pak s ženskou sestavou, s níž se v roce 2015 představila na Colours of Ostrava a nakonec ji dostihly nepříjemné deprese.

Druhé sólové album Soul Sick proto pojala jako zpovědní, jako plán ústupu od rčení, že v osamění je síla. Vnitřní démony zahnala hudbou zarostlou už léta pod kůží: energickým retro rockenrolem inspirovaným 60. léty.

Není prvním ani posledním, koho ve třicítce dostihly zážitky z mládí: upjatá výchova v rodině uznávaného loutkáře Hobey Forda, nucená studia klasiky a útěk z domova, kdy se živila jako servírka. Na čtyřech předchozích albech dávala na odiv svobodomyslnost a vyjadřovala se drsným slovníkem, akcentovaným sexy narážkami a na její věk vzdorovitým existencionalismem. Možná jsme si toho nevšimili, ale už tehdy žádala o pomoc, když zpívala: "Nechci abyste mě naučili rock´n´roll, naučte mě jak se mám dobře cítit."

Zápasila také s frustracemi ze showbyznysu a dokonce přemýšlela, že hudby zanechá úplně a naplno se začne věnovat výtvarnému a vizuálnímu umění, své další silné umělecké stránce. Slavnému producentu Mikemu Coykendallovi ale zahazování takového talentu šlo proti srsti, takže sehnal prvotřídní hudebníky, včetně saxofonisty Ralpha Carneyho z kapely Toma Waitse, přinutil Sallie zalistovat léta vedenými deníky a pomohl natočit album "léčící" nemocnou duši.

"Nemluvím o pití ani o braní drog, mluvím o pocitu, kdy máte chuť všechno vzdát," slyšíme od Sallie v úvodní skladbě Record On Repeat, aby na závěr alba konstatovala: "Musím si připustit, že jsem potřebovala odbornou pomoc." Někdo to musí řešit antidepresivy, Sallie s Mikem smutek společně zaplašili rockenrolem beroucím si hodně ze zvuku 50. a 60.let, konkrétně od The Kinks, The Troggs, Buddy Hollyho a oblíbené country zpěvačky Skeeter Davis.

Vanguard Records