Heavenly Fire (2015)

The Eagle Rock Gospel Singers

Ba Da Bing

04.07.2017 | Pokud se černošskému gospelu také někdy říká radostný rámus pro Hospodina, u americké skupiny takový rámus postupně přešel v pořádný rockový nářez. A debutové album Heavenly Fire to podtrhuje.

Když zajdete do klubů Los Angeles dočkáte se od skupiny toho samého, varhany ale vystřídala elektrická kytara a sborově zpívající skupina s ústředními hlasy dvou zpěvaček připomínají spíš gospelový sbor na rockovém speedu.

Královna gospelu, zpěvačka Mahalia Jackson, kdysi prohlásila: „Kdo zpívá blues, je v hluboké jámě a zoufale volá o pomoc. Gospel je opěrnou berlou života, nadějí a spasením.“

Totéž si myslí Bude Wadsworth, zakládající člen skupiny, tvrdící, že na začátku bylo jeho vnitřní rozpoložení, řekněme smutek a bolest, které si s přáteli ve svém bytě léčil zpěvem starých černošských gospelů. Jak se ale skupinu rozrůstala, přicházeli i další inspirace. Rock, blues, country a bluegrass. "Lidé co nás neznají, podle názvu usuzují že jsme opravdu gospelový sbor a tak nám nezbývá, než je na koncertech z toho omylu vyvést," tvrdí zpěvačka Kim Garcia.

Vznikli v roce 2010 v Los Angeles a od začátku se potýkali s problémem jak vysvětlit, co pro mladé bílé Američany může znamenat gospel, hudba přece jenom určená spíš černošským hudebníkům. Eagle Rocku ale jejich gospel definují spíš příběhy, než vztah k tradicím. Příběhy známé z bible pro ně nejsou určující, přestože z nich vycházejí; řeší také aktuální problémy a pochybnosti.

"Ježíši řekni mě, že to co vidím okolo sebe není tvoje cesta," zpívají třeba ve skladbě No Apologies.

Starý gospel zbožňují, připomínají ale, jaký velký vliv měl na Johnny Cashe, Wood Guthrieho nebo Elvise Presleyho, jinými slovy, jak silně rezonuje v americkém blues, country, folku a rokenrolu. "Gospel se rodil z utrpení a extatické radosti z vykoupení a protože i dnes mají lidé ty samé problémy, rozhodli jsme se roztáhnout křesťanská křídla a podělit se o své poselství," tvrdí Eagle Rock Gospel Singers.

Ba Da Bing