The Counterweight

Thea Gilmore

Cooking Vinyl

19.09.2017 | Na obalu dala britská písničkářka Thea Gilmore papírového ptáka do rovnováhy s vojenským granátem. V naději, že svět už nad sebou snad neudělal definitivní kříž. Album The Counterweight totiž reflektuje dění roku 2016: vraždění v americkém Orlandu, terorismus, války, smrt Jo Coxové a Brexit.

Nikdy nepatřila na tradiční folkovou scénu, vyšla z folkrocku 70.let, vyučila se u Fairport Convention a postupně se jí dostalo veřejného uznání od Boba Dylana, Bruce Springsteena, Richarda Thompsona a když rodina ikonické zpěvačky Sandy Denny hledala vhodného adepta na zhudebnění zapomenutých dceřinných textů, obrátila se na Theu Gilmore. Takovou má v Británii pověst. "Nejchytřejší a nejostřejší písničkářka po Elvisu Costello," napsali o společensky neapatické autorce vyhraňující se hitově našponovanými folkrockovými skladbami proti rasismu, globálním průšvihům, vyprázdněnosti kulturních celebrit a nebezpečí sociálních sítí: "Řešíme politiku sto čtyřiceti znaky na Twitteru a skončíme jako Trump."

Je také mistryní na téma deprese, osamělosti, ale i lásky, svátosti rodiny a když nás zatáhne do dramatického vztahového příběhu, ve skladbě Fall Together slyšíme, jak si nad ním udržuje ženský nadhled: "Buď spolu půjdeme do postele nebo do války".

Nejhroznější den natáčení přišel 16. června: s manželem, producentem a hudebníkem  Nigelem Stonierem dokončili skladbu Johnny Gets A Gun, reakci na šílenství v americkém městě Orlando, kde zemřelo přes padesát lidí,  a přišla další děsivá zpráva: neonacista zavraždil poslankyni britského parlamentu Jo Coxovou. A tak vznikla klavírní balada The War o temných časech: "Podívejte se na srdce ve své hrudi, zkontrolujte si vlastní myšlenky, protože už tady může být válka. Je totiž tak snadné ji ukrýt."

A zatímco  v hymnicky popové Reconcile zpívá o Brexitu, s anarchistickou polkou Sounds Good To Me vyzývá do tance všechny z jakýchkoliv důvodů trpící, protože jinak  bychom se prý ze všeho zbláznili.

Cooking Vinyl