Far from The Tree

Teyr

Sleight of Hand Records

19.09.2017 | Debutující londýnské trio vzbuzující na britské folkové scéně pozornost instrumentální dravostí, inovativním přístupem k tradiční hudbě, vztahem k poezii a spoluprací s producentem Gerry Diverem.

Akordeonista Tommie Black-Roff, houslista a kytarista James Gavin a hráč na irské loketní dudy a zpěvák Dominic Henderson se dali dohromady během dvouletého hraní v londýnských klubech a stmelili na turné po Anglii a Irsku. Za názvem Teyr nehledejme nic tajemného: v kornštině, jazyku z nejzápadnějšího cípu Anglie Cornwallu, to znamená číslovku tři.

Pokud za něco londýnské folkové trio brzy sklidilo nejen obdiv, ale i zvýšenou pozornost, pak za tím stojí jak jeho hráčské umění, tak spolupráce s producentem Gerry Diverem. Věhlasný folkový experimentátor si tvůrce velmi pečlivě vybírá a jestliže se s plným nasazením rozhodl spolupracovat s debutující skupinou, musí mít nejen hráčský a umělecký potenciál, Diver ji věří i do budoucna.  Kredit Brita s irskými kořeny rok od roku stoupá a dávnou spolupráci s Van Morrisonem nebo Laurií Anderson poslední dobou zastínily nebývalé, významnými cenami zdůrazněné  úspěchy jím produkovaných nahrávek manželky Lisy Knapp, dvojice  O'Hooley & Tidow nebo skupiny Mishaped Pearls.

Název  alba  Far from The Tree naznačuje s čím dalším Divera trojice zaujala: širokým repertoárovým rozptylem, sahajícím od vlastních skladeb k anglickým baladám a irským a skotským melodiím. Hosting of the Sidhe (housting of dí šíí) je triem zhudebněná stejnojmenná báseň Williama Butlera Yeatse pojednávající o společenství duchů, údajných potomků irských bohů. Skladba Banks of the Newfoundland  pochází z počátku 19. století a popisuje strastiplnou cestu po moři do Ameriky před tím, než plachetnice vystřídaly parníky. V Cornwallu má skladba ale jiné vyznění: vztahuje se k nucené emigraci do Ameriky a Austrálie po pádu těžebního průmyslu.

Balada Early Richard o nešťastné, z lásky a zklamání vraždící dívce, patří na Britských ostrovech k nejpopulárnějším a vyskytuje se v mnoha verzích. Pod názvem Henry Lee ji například v roce 1996 nazpíval Nick Cave s PJ Harvey.

Sleight of Hand Records