World Music - Malý průvodce světem world music

Monistic Theory (2016)

Joe Driscoll & Sekou Kouyate

Cumbancha

04.07.2017 | Prestiž mnoha francouzských festivalů stvrzuje ojedinělé kurátorství: ke spolupráci a projektům vyzívají hudebníky, kteří by se za normálních okolností nepotkali. Nebo si ani skrze odlišné jazyky a kultury neporozuměli. Jako před lety newyorských raper, beatboxer a kytarista Joe Driscoll se zpívajícím hráčem na koru Sekou Kouyatem z Guineje. Spojeni však výzvou: "Dej mi oheň, chci si s ním pohrát."


Přiznáme-li příběhu zrodu dvojice právo na přehánění, pak v roce 2012 vznikla z dávné babylonské kletby o zmatení jazyků a pocitu připadat si jako kočka s vysavačem. Tak se totiž viděl anglicky mluvicí Joe Driscoll když měl hrát na koru Seckou Kouyatého, griota zvládajícího pouze francouzštinu. Za tlumočníka srážky dvou kontrastních kultur bez překvapení zvolili hudbu: bez ztráty západoafrické kytičky dráždivě afrockově napnutou, prokrvenou hip hopem, reggae a smyslem pro výrazné melodie.

"Otevřete dveře, vytáhněte žaluzie, protože nastal čas žít," vyzývají na druhém albu ve skladbě Just Live a nemyslí jen na bezstarostné užívání. "Svět se zbláznil, zhoršuje se to každou minutou a každý druhý by chtěl žít jako hříšník. V dálce ale blikají světla naděje a my bychom mohli být tou generací, která přijde na to jak se té šílené frustrace zbavit," uklidňují dál s nadějí v hlase.

Agresivnější raperské nasazení rozjíždí nejčastěji Driscoll, spoléhající na doprovodnou rytmiku (basa, bicí, perkuse), Koyate s kulometnou korou výzvy přijímá a několika násobně dynamicky navyšuje. S koncertní verzí Wonderovy skladby Master Blaster pak kapela překonává všechny představy o afrofunkovém náporu. Kouyaté má ale i dar přirozeného hitmakera: strunami kory rozezvoněná popově epická Tokira musí rozněžnit snad všechny kluby světa.

Cumbancha

Jiří Moravčík

WWW odkaz

Zpět