Till April is Dead – A Garland of May (2017)

Lisa Knapp

Ear to the Ground

07.10.2017 | Hledání májových jehňátek

Zatímco u  K.H. Máchy zve na prvního máje k lásce hrdličin hlas, u anglické folkařky Lisy Knapp k témuž na albu Till April is Dead – A Garland of May vybízí skřípot kukačkových hodin, elektronická bouře, zlověstné bzučení mouchy a víření bubnů.  Inu, jak praví klasik, je jiná doba...

Nejde o svévolný výklad: ke sbírce písní oslavujících květen,měsíc, po kterém už konečně přichází léto a nastává čas vzdát hold období plodnosti, Lisu přivedla návštěva pouliční rituální slavnosti  Obby 'Oss Day v britském městečku Padstow, s původem sahajícím do pohanských časů. May Day, jak se oslavě také novodobě říká, začíná o půlnoci v místních hospodách zpěvem a dopoledne pokračuje průvody následujícími hrůzostrašné masky dvou koňů. Obyvatelé jsou oblečení v bílém. Jedna část s modrou stuhou, druhá s červenou, to záleží na tom, kterému koni fandí a sejdou se u vysoké májky. Celé městečko je vyzdobné praporky a vlajkami a součástí průvodů jsou hudebníci doprovázející sborový zpěv. Bizarní koňské masky obepíná bezmála dva metry široký kruh pokrytý vlající látkou, pod níž tanečník láká ženy, protože se traduje, že pak brzy otěhotní.

"Nejsem schopná vysvětlit, proč mne průběh Obby Oss tak hluboce zasáhl, každopádně mě přivedl k návštěvě archívů a studiu příběhů spojených s květnem, kdy na mne starobylé písně doslova křičely: dostaň nás z knih ven," popsala Lisa Knapp startovní okamžik k albu a přidala osobní reklamní slogan: květen jako nové vánoce.

Tušit ty mnoho století staré písně, co je venku s Lisou čeká, možná by se obrátily na někoho jiného: i na předchozím albu Hodden Seam je totiž s manželem Gerry Diverem konfrontovala se zvukem torpéda vypáleného z atomové ponorky nebo pištěním mořských sviňuch a kdo by si nepamatoval jejich uhrančivě minimalistické zhudebnění předpovědi počasí pro námořníky vysílané stanicí BBC.  Diver je hudebník a producent s přívlastkem zvukového experimentátora: používá neobvyklé studiové techniky, vrství na sebe samply přírodních zvuků, zvonkohru, elektronický ambient a akustické nástroje, čaruje s vokály, které prohání filtry a kontextuálně k nim přidává autentické hlasy folkového archiváře Steve Rouda nebo lidí z ulice Padstow.

Středobod moderního posunu současného anglického folku už dávno neleží u tradičních folkařů, byť své poslední slovo ještě neřekli: ti nejoriginálnější, tvořící s myšlenkou na výrazný žánrový přesah, přicházejí odjinud - se zkušenostmi z klasiky, avantgardy a eletroscény. Lisa se k tradici dopracovala přes rock a hip hop, Gerry, navíc Ir se vším všudy, prací pro Laurii Anderson.  Takže ano, posloucháme od nich verze často známých skladeb, ovšem v antitradiční podobě, na jakou před nimi nikdo ani nepomyslel. Nejdou do extrémů, nehoří, aby vzápětí shořeli, nezatěžkávají posluchače neúnosnou komplikovaností, jen zkrátka tradici slyší po svém: tu elektrorockově dramaticky, jindy  křehce akusticky.

Lisa s Gerrym nepřijímají cizí licence, nemají to z přetlaku nápadů zapotřebí; naopak, mohou je z fleku prodávat. Dostává se jim přitom respektu z té nejméně pravděpodobné strany: mentorství osmdesátileté tradiční folkové zpěvačky Shirley Collins se nakonec proměnilo ve společné koncerty. Tady se zastavme, ten příběh stojí za to:  legenda anglického folku totiž pro ztrátu hlasu šestatřicet let veřejně nevystupovala a nevstoupila ani do studia a když se v roce 2014 vrátila na scénu, vedle celonárodní radosti nezapadl fakt, že se tak stalo na popud Davida Tibeta z britské avantgardní skupiny Current 93.  Podílel se na jejím albu Lodestar,  kdy navíc staré dámě vtiskl přesvědčení, že by to mohla zkusit tak nějak po vzoru Lisy Knapp, tedy moderně,tradicionalistům navzdory. Shirley Collins proto oproti přesvědčení nedoprovázejí výhradně akustické nástroje, nýbrž také elektronika experimentálnho dua Cyclobe.

Lisa na album zařadila májovou skladbu Staines Morris z 18. století nejen z úcty k Shirley, která ji kdysi proslavila, společně s Gerrym a hostujícím Tibetem ji proměnili v nezapomenutelně dramatické oslovení přírodních duchů. Podobně se to mělo se Searching For Lambs: v krásné oslavě májové lásky s Lisou zpívá další fanoušek Shirley, Graham Coxon ze skupiny Blur. A do třetice mimořádný albový host: Bedforshire May Day Carol rozzáří další nevšední folkařka Mary Hampton.

Ear to the Ground