Build Music (2017)

Janka Nabay

Luaka Bop

07.10.2017 | Čarodějnická bubu music aneb černý kovboj ze Sierra Leone na transatlantické misi.

Úplně všechno co jsme se o tajemné bubu music z před islámských časů dozvěděli, nám ve svém životním řekl zpěvák a hudebník Janka Nabay, takže dál se v tom nemá nemá cenu víc šťourat, což ostatně ani nikdo nedělá, včetně kapacit na africkou hudbu. Story o hudbě darované čarodějnicemi slavnostním procesím v Sierra Leone zní přece zdaleka přitažlivěji než setkání kuchaře fast foodu z newyorského Brooklynu s tamní smetánkou experimentální a elektronické scény. A tečku za případnými pochybnostmi udělal sám Nabay: "Bubu music je velmi stará a lidé ji přede mnou neznali. Má tu výhodu, že do ní můžete pořád přidávat nové věci a vytvořit si tak  svou vlastní bubu music."

Ze Sierra Leona utekl v roce 2003 po skončení drakonické občanské války, jedné z nejhorších jakou lidstvo zažilo, což vyčteme z překladu názvu debutového alba En Yay Sah (Mám strach, bojím se ). Před pěti lety s ním dost zaujal i díky podpoře svého objevitele, producenta a manažera Willsova Glasspiegelova, a vydavatele Davida Byrneho.

Také z novinky Build Music vyplývá, jak hodně se bubu music vyvíjí v newyorském studiu se syntezátorem casio, elektrobicími, klávesami a s využitím samplů bambusových dechových nástrojů ze Sierra Leone. Do polyrytmických eskapád pak zapadá Nabayův rozsahem nevelký, přesto urputný vokál a syrská baskytaristka Boshra Al-Saadi, plnící roli afrických sboristek ve formě zvolání/odpověď.  Bubu Band s nimi tvoří ještě klávesista Michael Gallope a producent Matthew Mehlan ze skupiny Skeletons.

V textech si Janka Nabay líže jak staré africké rány, tak ty čerstvé, k nímž přišel ve Spojených státech. Shrnuto do prohlášení: "Všude okolo sebe vidím smutek, slzy, krev a štěstí zároveň."

Luaka Bop