Anian (2016)

9Bach

Real World

09.10.2016 | Zatímco na předchozích dvou albech 9Bach zhudebňovali působivé obrazy velšské krajiny a ztotožňovali se s její drsnou povahou, tentokrát zkoumají současný svět a pokládají si osobní otázku: kdo jsem a co mohu udělat proto, abych mohl komukoliv pomoci a dosáhnout jeho štěstí.

Od přírody se ale nevzdalují: název Anian lze volně přeložit jako přirozený přírodní řád. Přitažlivost šestičlenné skupiny spočívá v křehkém hlasu zpěvačky Lisy Jên a ojedinělém zvuku, jehož srdce pulsující pod elektronickým napětím vysílá rozeznívající signály pro kytaru, harfu, klavír, harmonium a rockovou rytmiku.

9Bach předkládají lidové i vlastní příběhy o posledním bílém nosorožci v Súdánu, ruském chlapci vychovaném vlky, otroctví a ignoranci vlastní viny na podílu světové sociální nespravedlnosti. Zpívané ve zvukomalebné velštině, pro většinu posluchačů nesrozumitelném jazyku, vnímaném ovšem jako další harmonický nástroj. Zároveň existuje názor: kdyby 9Bach zpívali anglicky, nevyhnutelně by se jednalo o úplně jinou hudbu. Jazykovou tajenku řeší originálně: na druhém nehudebním albu Yn dy lais (In Your Voice)  za ně velšské texty do angličtiny po svém převyprávěli  Iarla O´Lionáird, australský aboridžinský zpěvák Lou Benett, britský herec velšského původu Rhys Ifans nebo Peter Gabriel, na jehož labelu Real World skupina vydává své nahrávky.

Výraznou linkou na albu tvoří lidové skladby a hrdý vztah k Walesu. Emotivně působivou, hudebně minimalisticky pojatou antiotrokářskou píseň Si Hwi Hw složil v 19.s toletí ve Spojených státech waleský emigrant, bard Rowland Walter. Matka v ní během poslední společně strávené noci zpívá svému dítěti - než bude zabito a ona odvlečena do otroctví. Rytmicky nejdramatičtější skladba Cyfaddefa (An Admission) zase hudebně i historicky čerpá z řeckého stylu rembetiko, spojeného s chudinskými čtvrti, opiovými doupaty a bary přístavů Soluně a Pirea. Ve skladbě 9Bach zpívají o lásce, bídě a potřebě zbavit se navždy fašismu.

Real World