Branches of the Same Tree (2015)
Rocky Dawuni
Cumbancha
13.03.2016 | Název šestého alba reggae zpěváka z Ghany odráží jeho přesvědčení: jsme větvemi společného lidského stromu, máme jedny kořeny a měli bychom se soustředit na to, co nás spojuje, ne rozděluje. "Rozsviťte tmu v pozitivním duchu," vyzývá proto Dawuni hned na úvod.
Na trase západní Afrika Jamajka a zpět se toho hodně událo, přesto nedalo Bobu Marleymu moc práce se v Africe prosadit. A to je slabé slovo: ve skutečnosti tu v roce 1980 rozpoutal masový zájem o hudbu, jejíž rytmy zněly Afričanům povědomě. Reggae se na černém kontinentu stalo krycím názvem boje za nezávislost, soundtrackem mnoha válečných konfliktů, ale i zdrojem vrozené potřeby tančit.
Rock Dawuni drží Marleyho dědictví pořád v rovině politického aktivismu a společenských manifestů, definovat jeho "afro roots" ale není lehké: v nynějším newyorském domově přeskakuje od dancehallu k afrobeatu, nejsou mu vzdálené soul s funky ani chytlavý pop nebo atmosféra karnevalů v New Orleans s brazilskými bubeníky.
Rétorika zpěváka pracujícího pro UNICEFF se nemění: Afrika si s ohledem na své bohatství tolik chudoby, válek a jiných katastrof nezaslouží. Vinu dává Dawuni Afričanům i Západu a ve skladbě Black Star volá po změně, nutnosti vzdělání a africké jednotě: "Zapamatuj si kdo a odkud jsi." Black Star není přitom černou hvězdou na národní vlajce Ghany: jedná se o metaforu o budoucích hvězdách "mladých synů Afriky"; možný důvod přizvání zpěváka Samini z Ghany.
Dawuni se odvolává i na dávnou Marleyho radu: zbavte se mentálního otroctví. Vlastně i na něho samotného: kultovní skladbu Get Up, Stand Up s nádechem afrobeatu zpívá v lámané angličtině, aby jejímu věčnému poselství rozuměli všechny národy v Ghaně. Přidal i kouzelnou, méně známou Marleyho skladbu Butterfly: mandolína Toma Freunda ji pak dodává havajskou příchuť.
Rocky Dawuni pracuje i s globálními symboly: videoklip skladby African Thriller kombinuje panafrickou popularitu Michaela Jacksona s připomínkou Rumble in the Jungle, legendárního boxerského zápasu mezi Muhammadem Alim a George Foremanem, sledovaným v roce 1974 z konžské metropole Kinshasa celým světem.
Nairobi obyvatele keňské metropole zase varuje před návratem k násilí z roku 2008 a překlápí se k oslavě "nádherného města pod sluncem".
Dawuniho renomé, kontakty se světovými politickými i hudebními celebritami do studia přilákaly muzikantskou elitu : baskytaristu Ronnie McQueena (Steel Pulse), bubeníky Leona Mobleyho (Ben Harper, Damian Marley) nebo Manase Itieneho ( Spearhead). Label Cumbancha album propaguje jako jednu z letošních perel své nabídky. Právem.
Jiří Moravčík