We Are Going To Bremen To Be Musicians (2015)

Geoff Berner

Oriente Musik

25.12.2015 | Kanadský písničkář, akordeonista a spisovatel si říká Whiskey Rabbi. Patří k evropskému radikálnímu hnutí židovské kultury Klezmer Bund a jeho alba vedle divokých balkánských rytmů obsahují silnou dávku štiplavé a nekorektní politické satiry. Nové album máme prý brát za souhrn strategií proti zoufalství a silný lék proti vypnutí mozku.

Jestliže si Woody Guthrie kdysi na kytaru napsal „tento stroj zabíjí fašisty“, Bernerův akordeon, co prý v sobě skrývá tisíc klarinetů, by mohl překrýt slogan „tento stroj zabíjí pokrytce“.  Berner nehodlá za každou cenu šokovat, pouze má za to, že  klezmer by měl znít opile a vášnivě, jako každá správná svatební hudba z Východu, no a punková hudební minulost mu přišla k duhu. “Ven s klezmerem do barů a ulic, nechte ho potácet se tam jako Golem s pivním břichem“, dožadoval se radikální Berner na předcházejících velmi ceněných albech, kterým se konzervativní posluchači bezstarostného klezmeru zdaleka vyhýbali. A nebo se zatajeným dechem poslouchali jeho texty plné černého, hravě podvratného humoru a pichlavých společenských komentářů.  Na novém albu sice vyzývá k oslavě neštěstí těch, které nenávidíme, přesto u toho můžeme tančit na zábavnou, přístupnou a punkem nasáklou hudbu.

Co skladba, to ironie a brilantní humor až na dřeň. Berner sahá do otevřených ran, baví ho nechat nás smát se přes slzy, dotýká se aktuálních i historických příběhů a schytávají to od něho padni komu padni Židé, nežidé, k válkám svádějící politici, hlupáci  i Bůh.

Geoff Berner své věrné publikum charakterizuje jako zvláštní sortu čtenářů knížek mající sklon k alkoholismu, mezi nimiž překvapivě převládají fyzici.  Ve skladbě We Are On Our Way To Bremen  se odkazuje na starou německou pohádku o zemědělských zvířatech, kterým hrozí smrt. Utíkají proto od svých pánů do města v naději, že zůstanou svobodná a stanou se z nich hudebníci. "Jedná se o absurdní a iracionální naději a optimismu tváří v tvář hrůze," tvrdí Geoff Berner.

Zůstává pro něho také typická vynikající kapela a dlouholetá spolupráce s kanadským producentem a hudebníkem Joshem Dolginem, známý spíš pod jménem Socalled. Bernerův řvavý vokál na albu doprovázejí  léta mu věrní bubeník Wayne Adams s houslistkou Dionnou  Davies  a znovu nechybí ani americký klarinetista Michaea Winograd, navrhující Bernerovi převzít a do jidiš přeložit skladbu Davida Bowieho Always Crashing in the Same Car. Na obalu alba a videoklipu se podíleli kanadští výtvarníci a filmaři z kolektivu Tin Can Forest.

Oriente Musik