1973-1980 (2015)

Amara Touré

Analog Africa

25.12.2015 | Legendární guinejský zpěvák, bubeník a kapelník na kterého historie neprávem zapomněla.

Není divu, po spolutvůrci moderní západoafrické hudby se dochovalo pouze deset skladeb a od roku 1980 o něm už nikdo neslyšel. Kdo ví, třeba ještě žije a retrospektivní album tajemství jeho zmizení pomůže osvětlit.

Když se kubánská hudba začala od 40.let šířit  po západní Africe, tamní obyvatelstvo v ní okamžitě rozeznalo své původní kořeny a bez problémů vzalo za svou. Představovala prý boomerang, který se po staletích vrátil z Kuby do Afriky, místa odkud za otrokářské éry vyletěl. Senegalská metropole Dakar se od 50. let proměnila v hudební laboratoř, kde se kubánské a karibské vlivy mísily s místní griotskou tradicí. Za symbol moderní senegalské hudby je považován Orchestra Baobab, nicméně i jemu cestu k pozdější panafrické slávě a světové proslulosti vyšlapala kapela Le Star Band de Dakar, založená producentem Ibrou Kasse. V nočním klubu Miami s ní až do roku 1968 uváděl do tanečního varu dakarskou mládež zpěvák a bubeník Amara Touré.

Orchestr Le Star Band de Dakar měl až do konce 70. let v dakarském klubu každý večer narváno. Taneční horečka a touha poslouchat moderní senegalskou hudbu neznaly mezí. Zatím to nikdo nespočítal, ale Star Bandem údajně jako universitou  prošly desítky muzikantů zakládajících později vlastní orchestry, naplňující obrovskou společenskou poptávku po afro-kubánské hudbě. Zájem se přesouval i do sousedních zemí a senegalští muzikanti byli velmi žádaní; proto se Amara Touré po deseti letech přesunul do Kamerunu, kde založil orchestr Black and White. V roce 1980 pak odcestoval do Gabonu a připojil se k už známému Orchestre Massako.  A od té doby o Amara Tourém už nikdy nikdo neslyšel a jeho ztracení je opředeno tajemstvím.

Dochovalo se  po něm pouze deset skladeb. Kompilační album nazvané podle letopočtu jejich vzniku, tedy 1973-1980, sestavil vyhlášený hudební archeolog Samy Ben Redjeb z německého labelu Analog Africa. Album doplnil cennými informacemi o kariéře Amara Tourého i zajímavými postřehy, které získal od pamětníků. Například, že zpěvák silně zadrhával, lidově řečeno koktal, ale když začal zpíval vada zmizela.

I z toho mála co se po Amara Tourém v archivu dochovalo  poskytuje dostatečný důkaz o tom, jakým byl skvělým zpěvákem a průkopnickým skladatelem, zásadním způsobem ovlivňujícím moderní západoafrickou hudbu s kořeny na Kubě.

Analog Africa