The West African Blues Project (2015)

Modou Touré

ARC Music

25.12.2015 | Britský kytarista Ramon Goose bluesrockuje se senegalským zpěvákem Modou Tourém.

Kytarista Ali Farka Touré přijel v 90. letech do Spojených států na přání producenta Nicka Golda představit „malijskou hudbu, které vy tady nevím proč říkáte blues“ a Američanům tehdy jejich víru v bluesovou nedostižnost pořádně nalomil. Jamoval na vypůjčenou kytaru s Ry Cooderem a vyšlo z toho album Talking Timbuktu. „Nic jsem se od Ry Coodera nenaučil,“ prohlásil se svou pověstnou neskromností Ali Farka a vrátil se do severomalijského Timbuktu k farmaření aniž by ho nějak rozhodilo, že album získalo Grammy. Ali Farka Touré s Ry Cooderem s ním zároveň zasadili jako strom myšlenku nekončící budoucnosti nepředpokládaných hudebních setkání a otevřeli debatu o západoafrickém zřídlu amerického blues.

Od těch dob se do Mali vydal nespočet západních muzikantů, aby se úspěšně nebo častěji bez valných výsledků pokoušeli na legendární malijsko-americký bluesový dialog navázat. Naposled britský kytarista Ramon Goose, vydávající se do senegalského regionu Casamanche.

Zkušenosti pobíral nejprve ze západní strany: koncertoval se saxofonistou Pee Wee Ellisem, Chrise Thomasem Kingem nebo Ericem Bibbem. Setkání s kytaristou Justinem Adamsem ho ale nastartovalo k výjezdu do západní Afriky: se senegalským hráčem na koru Diabelem Cissokho natočili album Mansana Blues a brzy na to Ramon navázal kontakt s jeho krajanem, zpěvákem a perkusistou Modou Tourém.

Syn Ousmane Tourého, vokalisty hvězdné kapely Toure Kunda, do které svého času patřil také mauritánský songwriter Daby Touré, si pak s britským bluesmanem plácli na skupině  a stejnojmenném albu The West African Blues Project.

Nikterak závratná, zato velmi příjemná společná nahrávka má sympatický rys: oba protagonisté se oprostili od urputné snahy o velké umění; nehrají si ani na nějaké průzkumníky nebo vizionáře. Ve skladbách se přelévají bluesové a senegalské vlivy semknuté rockovou rytmikou. Modou Touré zpívá v jazyce wolof i francouzsky a Ramon Goose střídá kytary se slide. Sekundují jim senegalský kytarista Abdoulaye Samb, Diabel Cissokho s korou a funky nálady přidává saxofon Malcolma Milese.

ARC Music