Sings (2015)

Angelique Kidjo

429 Records

14.08.2015 | Světově proslulá zpěvačka z Beninu, obdařená mocným hlasem a přesvědčivou energií.

Loni za doprovodu Orchestre Philharmonique du Luxembourg natočila dvaceti minutovou skladbu Ifé, kterou pro ní podle tradičních beninských legend složil Philip Glass. Mohutný vzdouvající se zvuk stočlenné filharmonie se zpěvačce natolik zalíbil, že dirigenta Gasta Waltzinga požádala, o zaranžování svých jedenácti starších skladeb. A tak nečekaně vzniklo nevšední album Sings.

"Zpívání s klasickým orchestrem je tak kouzelné. Obklopuje vás moře nástrojů, krásné zvuky a melodie přicházejí ze všech stran. To mi umožnilo objevit ve svém hlase další možnosti. Měla jsem pocit, že létám v oblacích harmonií," řekla Angelique Kidjo, odmítající se podle svých slov děláním stále stejné hudby unudit k smrti, proto pořád zkouší něco nového. Album můžeme brát za velmi vydařený průřez obdivuhodnou pětadvacetiletou kariérou zpěvačky. Vedle milostné písně Malaika, do kompilace Kidjo zařadila také dvě skladby z loňského alba Eve, za které obdržela už svou druhou Grammy.

S ohledem na pověstnou dravost svých skladeb by mohl vzniknout dojem, že se zpěvačka ve zmíněném velkoorchestrálním moři utopila a vznikla tak další, rádobyumělecká nahrávka. Nestalo se:  dirigent Gast Waltzing patří mezi respektované jazzové trumpetisty a neustále se pohybuje na pomezí klasické a jazzové hudby, takže pro africké rytmy, frázování Angelique Kidjo a filharmonii dokázal najít společný a vzrušující hudební jazyk.

Pětapadesátiletá zpěvačka a aktivistka znamená pro Afriku skutečně obrovskou morální a uměleckou autoritu, což nejlépe vyjadřuje uctivý titul New Mama Africa - po nesmrtelné jihoafrické zpěvačce a ambasadorce černého kontinentu Miriam Makeba, která skladbu Malaika proslavila.

429 Records