Presents… Terry Riley’s In C Mali (2014)
Africa Express
Transgressive Records
14.08.2015 | Malijští grioti hrají kultovní skladbu In C.
Navzdory zprávám, že živá hudba schází v malijském Bamako na úbytě, protože muzikanti v turisty opuštěném městě nemají pro koho hrát, v místních studiích se čile natáčí. Dokonce se dá říct, že loňský rok byl pro Mali jeden z nejúspěšnějších a nic na tom, že za vynikajícími alby a zrodem nových skupin stojí většinou západní producenti, pro které zůstává Bamako Mekkou africké hudby. "Podpořit v těchto těžkých časech malijskou hudbu je naší povinností," řekl za všechny Damon Albarn, tahoun projektu African Express.
Albarn společně s Brianem Eno a dalšími rockovými a producentskými hvězdami zabodovali nedávno v Bamako hned dvakrát: album Maison Des Jeunes představilo mladý malijský hudební potěr, doslova šok ale způsobil African Express uvedením západoafrické verze kultovní minimalistické skladby Terry Rileyho In C. Pod taktovkou progresivního britského dirigenta a houslisty Andre de Riddera se v Bamako sešel ansámbl hráčů na balafony, loutny, kory, bubny a perkuse; přidali se i zpěváci a ve skladbě zazní dokonce recitace.
Důvodů, proč je malijská verze In C možná nejzajímavější v její padesátileté historii - stvrzeno Rileyho nadšeným děkovným dopisem - existuje několik. Jednak do ní Malijčané vpluli s vrozenou hudební intuicí a bez vynucování si pozornosti vykalkulovaným šokem: pozor, první africká verze! Druhak, vyžadovat po nich "kompoziční a hráčskou kázeň", rovná se ztracenému času, takže se s podporou Riddera, Ena nebo Albarna občas volně vydávají vlastní cestou, se sympatickým odstupem od rad, jak s třiapadesáti danými frázemi správně nakládat.
Album Terry Riley's In C Mali vyšlo na nosičích, současně lze celé provedení skladby shlédnout ve volně přístupném interaktivním filmu, natočeném během koncertu v londýnské galerii Tate Modern.
Jiří Moravčík