Espiritu del Sol (2014)

Amparo Sánchez

World Village

10.04.2015 | Završení albové trilogie. Cesta od Středozemního moře do azylu arizonské pouště, kde lze volně přepínat mezi latinskoamerickou expresivitou a vnitřní melancholií, prý španělské zpěvačce pomohla restartovat vlastní život; jít třeba v autobiografické knize La niña y el lobo (The Girl and TheWolf) na samou dřeň bolestivého přiznání o drsném domácím násilí ze strany bývalého partnera.

Dávné mediální zkratce - Manu Chao v sukních - ubral čas na platnosti. Rockovou dravost nahradila Amparo Sánchez komorností, anarchistické názory pozitivním ženstvím, sebezpytným pohledem do vlastní duše a velkoměstský randál pokornou motlitbou dovolávající se pomoci přírodních duchů. Do velké dámy mestiza ale Amparo na třetím sólovém albu dozrála bez jakýchkoliv pochyb. Vybroušenější písně s náběhem na poslech do neomrzení snad ještě nenapsala a na jejich bezprostřednosti a zasněné atmosféře se znovu podepsaly produkce a hráčský vklad Joeya Burnse a Johna Convertino ze skupiny Calexico a nekonečný seznam mexických a španělských hudebníků.

Za fúzemi si můžeme představit obohacující hudební vize nebo také křečovité nic, jenomže mestizo z dávné barcelonské "zona bastarda" dotvářela interakce mezi skáčkem, punkem, katalánskou rumbou a vším, co do Španělska přicestovalo z Latinské Ameriky, takže třecí plochy spolehlivě zabrušovala společná historie.  A mestizo music zůstává pro Amparo otázkou jejího já: osobní identity v multikulturním světě.

Pro Amparo Sánchez, zpívající ještě víc podmanivě zakouřeným hlasem, z toho vychází také obdivuhodný seznam přátel: rozvernou skladbu Cuarteto en Paris o nenaplněné lásce mezi africkým klukem a holkou z argentinského města Córdoba zdobí účast nejslavnějšího  zpěváka argentinského tanečního stylu cuarteto La Mona Jiméneze i akordeon tusconské hvězdy Sergio Mendoza. Rio Turbio - "Patagonie, místo s nejkrásnějším nebem a nejčistším vzduchem co jste kdy dýchali, jenom kdyby těch turistů nebylo" - dostala díky textu a kulometnému rapu Maleny de Alessio (nekompromisní ženské argentinské hip hopové trio Actitud María Marta) elektro dubový základ. Milostné vyznání De Este Amor ovládly zasněné kytary ála Calexico, zatímco v hitové La Gitana chvíli surfují, chvíli vyjíždějí do rumby. Amparo si na jinak autorském albu neodpustila dvě cover pocty:  jedinou anglicky zpívanou Long Long Night od Mano Negra (respektive od Manu Chao) a El último trago, mariachi trubači emotivně napnutou píseň legendární mexické zpěvačky Chavely Vargas.

World Village