III. (2014)

Mariachi El Bronx

ATO

10.04.2015 | Pokud vám je na kapele něco podezřelého, tedy, že neslyšíte čisté mariachi, ale rockovou verzi, nemýlíte se. Mariachi El Bronx jsou vlastně alter ego losangelské hardcorové skupiny The Bronx, existující od roku 2002.

V srpnu 2006 byli ale pozváni do televize s přáním zahrát akusticky. "Raději bych si přiskřípl mezi dveře svoje koule, než bych něco takového poslouchal a tak jsme se rozhodli, že zahrajeme ve stylu mariachi. Požádali jsme přátele aby nás doprovodili na trumpety, housle a tradiční mexické kytary a tak vznikli Mariachi El Bronx," vysvětlil zrod báječné skupiny zpěvák Matt Caughtran.

Hranice mezi Spojenými Státy a Mexikem třaskala napětím odjakživa. Asi nejvíc v letech 1846 až 1847, kdy Mexiko po prohrané válce přišlo o obrovské území, na kterém se rozkládají americké státy Texas, Arizona, Nové Mexiko nebo Kalifornie. Dnes se mezi oběma státy tyčí na mnoha místech - především v městských a pouštních oblastech - hraniční zeď, Mexičany přezdívaná Zeď smrti, to protože ročně při překročení hranice umírá okolo tisíce ilegálních mexických emigrantů. V pověstné Zdi ale existuje jeden obrovský průlom, kterým dennodenně proudí úžasná hudba. V oblasti mezi mexickými městy Tiujuana a San Diego a americkým Tusconem a Los Angels v posledních letech dochází k čilé spolupráci a vzájemnému ovlivňování hudebníků. Pocházejí odsud američtí Calexico nebo legendární  Los Lobos, jejichž hudba  vychází z mexických stylů son jarocho, son huasteco a mariachi. Na Colours of Ostrava jsme loni například slyšeli americkou skupinu David Wax Museum hrající son jarocho.

Historie Mariachi El Bronx potvrzuje, jaké těsné vazby existují v příhraniční americko-mexické komunitě.  "Nemůžeš jít na předměstí Los Angeles po ulici, abys neslyšel na každém kroku mexické mariachi. Vyrostl jsem v mexické čtvrti Peco Rivera a vyrůstal obklopen hudebníky z Los Lobos a tradiční mexické hudby. Miluji romantické mariachi milostné písně o zlomených srdcích a oslavujících tradiční vesnické zvyky a životní pravdy." tvrdí Matt, leader skupiny ve které na tradiční mexickou basovou kytaru guitarron hraje Vincent Hidalgo, syn velkého Davida Hidalgo z Los Lobos.

Mariachi El Bronx nejsou tradiční mariachi-mexickou kapelou, přestože se tak oblékají a z národního mexického stylu nejvíc čerpají. Přece jenom se narodili jako rockeři, mariachi ale milují a podařilo se jim najít originální cestu, jak oba žánry propojit. Matt dříve známý jako uřvaný hardcorový zpěvák, najednou procítěně zpívá jako klasický mariachi. Třetí album Mariachi El Bronx je v textech temnější než předešlá dvě, přibyla také elektronika a orchestrální rozmáchlost.

ATO