Dwugłowy Smok (2014)
Maria Pomianowska & Kinior
Charaktery
11.03.2015 | Dvouhlavý drak na Hedvábné stezce
U renesanční osobnosti polské scény se horečnatý zápal pro hudbu šťastěně protnul s badatelstvím, praxí pedagoga a organizačním zápalem.
Do drobné držitelky Stříbrného kříže za umělecké zásluhy, doktorky umění, profesorky hudební akademie v Krakowě a ředitelky významného varšavského festivalu world music Cross Culture byste to možná neřekli, ale při vší vytíženosti patří mezi nejvýznamnější a nejaktivnější polské hudebníky. Sólově nebo v řadách skupiny Zespół Polski orientované na polskou tradici.
Na novém albu Dwugłowy Smok, natočeném s "elektronikem" a saxofonistou Włodzimierem "Kinior" Kiniorskim, uplatňuje Maria vedle svého neobyčejného hlasu především hráčské umění na dva druhy starobylých polských houslí: suka biłgorajska a fidel płocka.
Oba středověké nástroje už fyzicky neexistovaly, natož pamětníci znalí způsobu hry a ladění. Suka a fidel byly vyrobeny podle starých obrazů a archeologického torza a jejich zvuk Maria oživila na základě zkušeností získaných studiem asijských hudebních kultur, pobytu na japonském císařském dvoře a spoluprací s violoncellistou Yo Yo Ma. Dnes na krakowské akademii vede oddělení výuky, pořádá hráčské workshopy a natáčí s polskými, ale i pákistánskými nebo severoafrickými hudebníky.
Album Dwugłowy Smok vzniklo během jednoho dne a z převážné většiny se jedná o improvizaci, nebývalou interkaci mezi akustickými nástroji, elektronikou a jazzovým saxofonem. S ohledem na proslulý široký hudební záběr Marie postrádá ucelený kulturní podtext: přelévají se na něm odkazy polské tradiční hudby, inspirace z Hedvábné stezky, středověké Itálie nebo momentálních nápadů dvojice.
Włodzimier Kiniorski ambientním doprovodem a tepajícími elektro beaty uplatňuje zkušenosti z dubové a world music scény, prací pro film a divadlo a vše, co se naučil po boku polských jazzových velikánů Urszuly Dudziak, Michala Urbaniaka nebo Tomasze Stanko.
Jiří Moravčík