World Music - Malý průvodce světem world music

Safar (2014)

Imed Alibi

IRL Records

17.11.2014 | Ambiciózně znějící soundtrack pro nové Tunisko.


Převážně instrumentální album tuniského bubeníka pak ve skladbě Maknassy vrcholí s hlasem zpěvačky Emel Mathlouthi, hudebním symbolem Arabského jara, probuzeném právě v Tunisku.

Žánry a styly dnes sem a tam proudí napříč hudebním vesmírem, i přes magnetickou odlišnost se v náhlém inspiračním vzplanutí přitahují a slučují do novotvarů s předtím nevídanou intenzitou. Imed Alibi také zvládá rozmanitou škálu vlivů: severoafrických, arabských, tureckých, brazilských a balkánských. Elektroniku vyvažuje akustickými nástroji, jemné, prsty na darbouku vyťukané rytmy přehlušuje trip hopovými beaty a jednoduše načrtnuté intimní meditace střídá s velkoorchestrálním zvukem, kdy jako bychom poslouchali Ennia Morriconeho řídícího egyptský smyčcový orchestr, což i na papíře zní mohutně. Rockovou extatičnost do alba vložil producent a kytarista Justin Adams, stvrzující svou obdivuhodnou universálnost a zvukový inženýr Tim Oliver sem dokázal přenést dravost z desky Zoom Rachida Tahy.

Adams se nechal slyšet, že zásluhy Imeda Alibiho pro současnou arabskou hudbu se blíží vizím Gotan Project, zřejmě se ale nechal trochu unést: zatímco Gotan z elektrotanga postupně vyeliminovali napětí a dramatické podtexty, Alibi s nimi nakládá jako se základním stavebním prvkem, i když i on se občas nebrání sklouznutím do posluchačsky přítulnějších fází.

Soundtrackem, jako návodem k obrazům stimulujícím hudbu, dnes operuje hodně tvůrců a někdy se opravdu jedná o jediné možné uvození skladatelského pojetí, a platí to částečně i pro Alibiho. Jak se jinak vyjádřit k dění v Tunisku, zmítajícím se v problémech (nekrvavě, to je důležité) s ujasněním si svého politického směřování, než hudebními suitami v nichž se přes sebe přelévá hrdost, naděje, ale i tíživý smutek.  Úvodní skladba Pour Quelques Dinars de Plus přitom obsahuje všechno dohromady, za to melancholická Fanfare D'Alexandrie s trumpetou slavného Michel Marreho se nakonec dotkne té temnější stránky a pokud znáte Beirut od Ibrahima Maaloufa, už zřejmě tušíte, o čem je řeč. Alibiho rozpoložení - chtěl prý slyšet smyčce - dokonale podpořili aranžér, klávesista a programátor Stéphane Puech s basistou Pascalem Teilletem, členem Speed Caravan.

Abychom se dobrali podstaty tak silného Alibiho debutu, je dobré znát, pod kým dříve vynikající hráč na nejrůznější bubny a perkuse sloužil: mnoho let držel rytmiku na BBC Awards for World Music nominované francouzsko-alžírské skupiny Les Boukakes; hrál i s Watcha Clan, Rachidem Tahou, jazzmanem Safi Bouttela a  Emel Mathlouthi. To pak jeho rozmáchlosti dává docela smysl, podobně volba spoluhráčů přinášející do jeho hudby výrazné barvy: například Nafass zní jako doprovod k obřadu vířivých dervišů díky Nabil Ghannouchimu (flétna ney) a Suzdil Ahmadovi (qanun). Khaledův dvorní houslista  Zied Zouari rozehřívá s Adamsem smyčcovou elektrobeatovou symfonii Bounawara a syrský akordeonista Haki Kilic se všemi dalšími perkusisty - Seifeddine Helal, Wassim Derbel  a brazilský ďáblík Zé Luis Nascimento, letitý druh kytaristy Titi Robina - udávají strhující tempo Balkani Connection.

Album má graficky nenápadnou obálku a dost dobře se dá v obchodě přehlédnout, obsahem ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu z moderní arabské hudby.

IRL Records

Jiří Moravčík

WWW odkaz

Zpět