Diamonds on The Water (2014)

Oysterband

Navigator Records

26.05.2014 | Britská folkrocková instituce si hledí stále svého: šviháckých melodických písní.

Nechodí do fabriky na výrobu alb jako o něco starší Fairport Convention, mají raději koncerty. Nechybí jim proto invence a kontakt z realitou: od slova punk se už dávno odstřihli, na mladíky si také nehrají a jako lovci trpělivě - třeba sedm let jako teď - vyčkávají, až se dostaví autorská múza. Pak ji ve své "krvavé svobodomyslnosti" sestřelí a pověsí na zeď. Diamonds on The Water není sice žádný "šestnácterák", co byste také po bezmála čtyřiceti letech od Oysterband chtěli, jenže kolik takových se dnes po britském revíru toulá a nekulhá na všechny čtyři?

Když s June Tabor vydali v roce 2011 album Ragged Kingdom, čímž se k sobě vrátili po jednadvacetiletech, prošli si smrští těch nejvyšších ocenění, kdy dokonce padala přirovnání k národnímu pokladu. Oysterband se z toho nezbláznili: jedno triumfální turné a šlus; žádné nastavování kaše.

"Je načase vrátit se k věcem, co nám jdou nejlépe: skládání a koncertování," prohlásil tehdy houslista Ian Telfer, za nímž jdou melodické refrény, zatímco doslova mládnoucí zpěvák John Jones vymýšlí chytlavé sborové harmonie a třetí mušketýr, Alan Prosser, pořád skvěle kytarově vyhrává a trpělivě čeká, až ho ti dva pustí ke skládání. Posmutnělá filosofující Steal Away patří k jeho vůbec nejlepším. "Nech tmu stát se svým přítelem. Stoupej po schodech nahoru, rozhlídni se a ničeho neboj. Tma je tvým přítelem," zpívá Jones do nádherně vzdušného vybrnkávání Prosserových strun.

Cellista Chopper  to loni u Oysterband vzdal: ne ve zlém, jen to chce zkusit sám. Náhradu nehledali: basu a mandolínu ve studiu tvrdil zároveň letitý producent Al Scott. Pozvali i další hosty a chvályhodně zpěvačku Rowan Godel, která už předtím rozsvítila Jonesovo sólové album. Od skladby Spirit of Dust se pak ne a ne odtrhnout. A co teprve A Clown's Heart s textem o bezstarostných bláznech nebo A River Runs a Diamonds On The Water, to jsou přece skočné oysterbandské klasiky přepadávající na koncertech davy. A ty za ně tuhle báječnou kapelu pořád milují.

Navigator Records