5 (2013)

Federico Aubele

13 Records

12.01.2014 | Electro tango jako intimní milostné písničkářství.

Argentinský skladatel, hudebník, programátor a zpěvák Federico Aubele se drží názoru Charlese Bukowskeho, že tím nejdůležitějším v životě zůstává, jak dokážete projít ohněm. V jeho případě zpočátku nucenou, nakonec tvůrčí emigrací do Berlína, Barcelony a newyorského Brooklynu, kde dnes žije. Světoběžník Federico se nechává inspirovat tangem nuevo Astora Piazzolly, ale převádí ho do elektro downtempa a dubu, s příchutí brazilské bossa novy, mexického bolera, flamenca a fantazijních soundtrackových obrazů kontrastujících s písňovým rázem skladeb, v nichž dominuje také hlas jeho manželky Natálie Clavier ( jinak Thievery Corporation). Federico Aubele sice přísahá na elektroniku, jeho hudbu ale okamžitě poznáte podle charakteristického zvuku akustické kytary s nylonovými strunami.

Federico z Argentiny utekl před ekonomickou krizí v roce 2002. Rocker z undergroundu Buenos Aires se usadil v Berlíně, evropském centru elektronické hudby. Pro fanouška ranných Pink Floyd, Nicka Cavea,  Schoenberga a Stockhausena ideální prostředí. V Berlíně natočil Federico v roce 2003 své první album Gran Hotel Buenos Aires.

"Proniknout do tanga chvíli trvá, je to přece jenom emotivní, pocitová hudba. A když se u toho malinko trápíte, tango si vás okamžitě získá," tvrdí Federico. Pro Argentince představuje prý tango vášnivou a bolestnou cestu do jejich duše a zvuk nasamplovaného bandoneonu má vyvolat druh očistného smutku. A o tom je i Federicovo album stručně nazvané 5, to protože páté v pořadí.

Elektrotango proslavili po světě skupiny Gotan Project a Bajafondo Tango Club, v jejich případě se ale jednalo o sofistikovanou respektive dubově rockovou podobu. Elektrotango Federika Aubeleho má daleko osobnější, písničkářtější, vášnivější vyznění; stává se průvodcem půlnočních nálad. "Nohy vám svůdně obtékající sexy downtempa, ach můj bože, to je přece krása," tvrdí Federico. Nikdy prý nezačíná rytmy, ale obyčejnou písničkou, jakou si můžete zahrát s kytarou.

Líbí se mu pracovat jako malíř v ateliéru, takže nové album natočil zase skoro celé sám. Vedle manželky pozval do úvodní skladby Somewhere Else americkou jazzovou zpěvačku Melody Gardet a podíleli se na něm i bubeník Mauro Refosco (Atom For Peace) a turecký jazzový saxofonista Ilhan Ersahin.

13 Records