Kaani (2013)

Tal National

Fat Cat Records

11.10.2013 | Pětkrát do týdne, až do božího rána, vystupuje už léta v hlavním městě Nigeru početná kapela Tal National. Za vysílením odpadlé naskakují, i během skladby, okamžitě čerstvé posily. Jako v hokeji ze střídačky. Zůstává jen kapelník: místní soudce Hamadal Issouf Moumin, zkráceně Almeida.

Abyste si takovou dobu udrželi pozornost publika musíte mít v zásobě stovky skladeb nebo hrát čímsi unikátní hudbu. Což je i případ v současnosti asi nejpopulárnější kapely v pouštním státě Nigeru.

Leží takřka uprostřed Afriky a mezi jeho nejznámější hudební reprezentanty patří Tuaregové: kytarista Bombino nebo skupina Etran Finatawa. V Nigeru ale žije mnoho dalších etnik a země odjakživa patřila mezi důležité obchodní křižovatky, takže má také statut významného kulturního tavícího kotlíku. A právě z něho vzešli Tal National, vkládající do své dravé, intenzitou přetékající hudby rytmy národa Hausů, kytarové figury Šongajů a tuarežské pouštní blues. Přidali také afrobeat, senegalský mbalax nebo higlife. Zkrátka fantastický hudební hybrid přizpůsobilý okamžitým proměnám a improvizacím. Proto mohou vystupovat večer co večer a se skladbami si libovolně pohrávat a posluchače to nepřestává bavit. Název alba značí Kaani, tedy štěstí. Takový pocit prožívá už léta i leader Almeida, učitel hudby na škole pro sirotky, lokální soudce a bývalý fotbalista. "Naší hudbě říkáme trad-moderna. Kombinujeme totiž tradiční skladby s vlastními a staré nástroje s moderními," vysvětluje Almeida tajemství úspěchu Tal National, které založil v roce 2000 a skládá pro něho většinu repertoáru.

Teď Tal National vyrážejí na na globální scénu. Třetí album vydávají u významného britského labelu Fact Cat, který měl v minulosti katalogu například Sigur Rós nebo Animal Collective.

Fat Cat Records