World Music - Malý průvodce světem world music

Desert Slide (2006)

Desert Slide

Sense World Music

10.12.2012 | Mistr slide kytary Vishwa Mohan Bhatt a romská skupina Divana. Hluboké a intenzivní setkání se hudbou v níž se odráží mystérium rajasthanské pouště Thar. „Excelentní, radostné, manické a vášnivé,“ napsal do magazínu fRoots anglický publicista Nick Hobbs.


Nic podobného, co byste předtím mohli v Rajasthanu slyšet; fascinující fúze klasické severoindické hudby s romskou spontánností, hinduismu s islámem, novodobého nástroje mohan veena s těžko uvěřitelným vypjatým hlasem Anwara Khana.

„Možná jen bílý spisovatel by se odvážil vymyslet takové spojení,“ popsal Desert Slide anglický novinář Ken Hunt.

Ačkoliv si severoindické ragy každý spojuje se sitarem, od 40. let se hrají také na slide kytary. Za průkopníka je považován Brij Bhushan Kabra, který v roce 1968 na průlomovém albu Call of The Valley ragy rozezněl kytarovými strunami a otevřel tím cestu do Indie Beatles a generaci hippies.

Zatímco Kabra a jeho žák Debashish Battacharya hrají na kovové havajské kytary, Bhattovi leží na klíně dřevěná verze  s devatenácti strunami. Vlastní vynález nazval mohan weena, podle tradičního indického strunného nástroje veena příbuzného sitaru. Mohan veena pak zní jako slide kytara, sitar a veena dohromady.

Rodokmen devětapadesátiletého Bhatta prý sahá až k slovutnému Tansenovi, dvornímu hudebníku mogulského císaře Akbara Velikého z 16. století. Bhattovým učitelem se stala rovněž vyjímečná osobnost: Ravi Shankar.

Nahrává a koncertuje od počátku 90. let, kdy se od klasické indické hudby postupně odklání k fúzím se Západem. V roce 1993, už coby jeden z nejlepších světových slide kytaristů s americkým kytaristou R Cooderem natočil během jediného večera album A Meeting by The River, za něž obdrželi cenu Grammy.

O dva roky později – s hráčem na dobro Jerry Douglasem a bluegrassovým kontrabasistou Edgarem Meyerem – složili na desce Bourbon & Rosewater “poctu Billu Monroeovi“a hned nato si na ceněné nahrávce Mumtaz Mahal zabluesoval Bhatt s Taj Mahalem.

Za největší dobrodružství své kariéry považuje ale jamování s banjistou Bélou Fleckem a  čínskou virtuozkou na dvoustrunné housle erhu Jiebing Chen. Tabula Rasā získalo v roce 1996 Grammy nominaci na nejlepší světové album world music.

Indický stát Rajasthan, jehož území pokrývá z větší části poušť Thar patří k nejvýznamnějším centrům světové kultury. Vedle nejskvostnějších paláců, co kdy člověk postavil, země proslula unikátní hudbou provozovanou kastami dědičných profesionálních muzikantů.

Bhatt se se na šestiskladbovém albu spojil s dvěma nejvýznamnějšími: Langas a Manganiars, strážcemi hudebních tradic pouště Thar. Patří k muslimským komunitám, to jim ale nikdy nebránilo oslavovat hinduistická božstva.

Skupina Desert Slide představuje něco naprosto originálního, ať už s ohledem na kastovnictví, odlišné náboženství a kulturní zvyky. Bhattova sofistikovaně propracovaná indická hudba se nicméně s hypnoticky pulsujícími rytmy bubínků tabla a dholak a vášnivě strhujícím hráčstvím členů Divana naprosto spontánně skloubila. Náboženské, ceremoniální i lidové písně a epické balady umocňují vedle Bhattovy slide kytary zvuky prastarých svislých houslí kamaicha, symbolu bardů kasty Manganiars.

Z šestice se zkříženýma nohama sedících mužů na sebe trhavými pohyby rukou upoutává pozornost hráč na starověký perkusní nástroj kartal, jakousi dřevěnou klapačku co se vejde do dlaně.

Sense World Music

Jiří Moravčík

WWW odkaz

Zpět