Wait For Me (2012)
Zita Swoon
Crammed Disc
25.04.2012 | Nestačíme ani spočítat, kolik Zápaďáků v posledních letech odjelo do Západní Afriky v domnění, že stačí vystoupit z letadla, hned potkají někoho přinejmenším jako Ali Farka Toure a ten jim vyjeví „nejhlubší tajemství“ africké hudby na kterou se stanou experti. Jak si někdy říkají, i když „nadosmrti zamilován do afrických rituálů“ nezní o nic blběji. Domů se pak vracejí s dřevěnými loutnami na které se nikdy nenaučí hrát, jenom se s nimi prsí na koncertech nebo ve studiu.
Nekřivděme ale výjimkám: leader belgické indierockové skupiny Zita Swoon, zpěvák a kytarista Stef Kamil Carlens přijel do Burkina Faso na pozvání bez úmyslu cokoliv tam natáčet; a hlavně s respektem ke kultuře o které nic nevěděl. Pozvali ho, seznámili se zpěvačkou Awa Deme a hráčem na balafon Mamadou Diabaté Kibic. Večerní jamování ve stylu „co den přinesl“ se následně evoluční cestou během dvouletého evropského koncertování překlopilo v Antverpách do rockového písničkářského alba. Odlišného od jiných pouze silným vkladem Afričanů.
Zita Swoon zůstávají na svých pozicích – rockují a bluesují jak měli vždycky v plánu – před rytmy zvonivého balafonu ovšem nejde jen tak utéct, vždyť v Burkina Faso nahrazuje mezi grioty lidskou řeč: dva se tu potkají a namísto složitého vysvětlování o co jim jde, vyťukají během okamžiku paličkami do dřeva vše podstatné. Evropská hlava to nebere, na tom není nic zvláštního, a protože se to Carlens nesnažil rozlousknout, vznikl mezi kapelou a Diabatem přirozeností oplývající dialog. Někdy balafon téma skladeb společně s rytmikou „dovypráví“, jindy ho určuje, třeba v závěrečné Negen.
Carlensův rukopis se formoval v kapele dEUS, její žánrový rozptyl v hudbě Zita Swoon už není ale tak patrný, ve folkrockových skladbách s banjem, rezofonickou kytarou a foukačkou ale na freejazová sola a instrumentální fantazie i tak narazíme: v zappovské variaci Everything Has Its Time by ovšem fanouškům navyklým na marimbu neměl znít balafon nepřístojně.
Mezinárodní sestava skupiny – Belgičané, kubánský perkusista a vokalistka Kapinga Gysel původem z Konga – Carlensovi umožňuje nedržet se zavedeného rockování, barev a rytmů má k dispozici víc. I dva trumfy: svůj a Awy hlas. Oba vkládají do melodických skladeb vášeň: ona průraznější, on chraplavější. Proto se díky nim v recenzích objevuje resumé: písničkářská nádhera A skladbové tipy pro rádia: Sababu, Taare nebo Majigin.
Nabízí se také jedno ne úplně od věci srovnání: Zita Swoon s Afričany jsou to samé, co Amadou & Mariam s bělošskými muzikanty.
Jiří Moravčík